2018: Een moeilijk jaar voor content

Door Stijn van Osch - 03.01.2018.
Content strategie en content marketing 2018
Artikel

Niet dat we pessimisten zijn, maar onze vooruitblik naar 2018 start wél met een doembeeld. Het wordt namelijk een kwakkeljaar voor content. Een jaar waarin we overspoeld zullen worden door archislechte artikels en nutteloze informatie.

Een moeilijk jaar voor content?

Akkoord, de afgelopen jaren moest je de onzin en bagger ook niet ver gaan zoeken, maar geloof ons: er komt een tijd dat je met weemoed zal terugdenken aan het internet anno 2017.

Lees verder onder de infographic.

2018, een moeilijk jaar voor content

We staan voor een geweldige groei van de content op het web. Steeds meer mensen en bedrijven beginnen content te creëren - vaak zonder onderbouwd plan - en dat terwijl de markt al zo verzadigd is. Zelfs de meest conservatieve inschattingen gaan uit van een exponentiële contenttoename tegen 2020, terwijl de consumptie nauwelijks stijgt.

"Er komt een tijd dat je met weemoed zal terugdenken aan het internet anno 2017."

Verlies jezelf niet in het overaanbod.

Die immense groei zorgt ervoor dat het steeds moeilijker wordt om een impact te maken. En dat je steeds uitgekiender te werk moet gaan, wil je je doelstellingen bereiken. Veel meer nog dan vandaag zullen mensen in 2018 overspoeld worden met boodschappen en berichten. Vaak van concurrerende bedrijven die elkaar de loef willen afsteken. De kans dat gebruikers door de bomen het bos niet meer zien, is behoorlijk reëel.

"Hoe je jouw berichten laat opvallen in dat gigantische overaanbod? Door de juiste keuzes te maken."

Hoe zorg je ervoor dat je content die kwantiteitstest doorstaat? Hoe laat je jouw berichten wél opvallen in dat gigantische overaanbod? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: door beter te zijn dan de rest. Dat doe je door goed voorbereid aan de start te staan en de juiste keuzes te maken. Google schaaft immers voortdurend zijn zoekalgoritmes bij. Steeds met een sterke focus op kwalitatieve content die te allen tijde een meerwaarde vormt voor de gebruiker.

De doorbraak van contentstrategie.

Behalve het jaar van de slechte content, wordt 2018 daarom ook het jaar waarin contentstrategie echt op de kaart wordt gezet. Uit onderzoek van Content Marketing Institute blijkt dat 92% van de bevraagde bedrijven contentstrategie als een must beschouwen. Toch geeft maar 46% aan dat hun marketingafdeling een duidelijk gedocumenteerde contentstrategie heeft.

Hoe je het ook draait of keert, de enige manier om impact te maken met je content, is door strategisch en onderbouwd te werk te gaan. En door te focussen op kwaliteit!

Laat je niet afleiden door nutteloze berichten of goedkope artikels die weinig bijdragen. Laat je niet onder druk zetten door bedrijven die ogenschijnlijk sneller op de bal spelen dan jij en voortdurend content spuien. Focus op kwaliteit. Kies voor minder en beter. Zo kan je je bezoeker geven wat hij/zij echt nodig heeft: eerlijke, relevante, originele en consistente boodschappen.

"Leg je focus op kwaliteit. Kies voor minder en beter."

Denk na over wat je bezoeker nodig heeft. Naar welke informatie is hij/zij op zoek? Welke content helpt hem of haar vooruit? En wat wil je zelf bereiken met je contentinspanningen? Het zijn stuk voor stuk vragen waarbij je moet stilstaan als je de clutter wil doorbreken en je bezoekers een aanpak op maat wil geven.

Volg de trends niet blindelings.

De voorbije weken zag je waarschijnlijk al veel 'trends in 2018'-lijstjes verschijnen. Wanneer je de cijfers ziet die de lijstjes kracht moeten bijzetten, is het heel verleidelijk om meteen mee op de trendkar te springen.

Neem nu video, hét contentmedium van het moment. Als we de statistieken mogen geloven, zet die trend zich in 2018 sterk verder:

  • Hubspot bevroeg marketeers van over de hele wereld. Uit die bevraging blijkt dat 51,9% van de marketeers video zien als het content type met de beste return on investment (ROI).
  • Een onderzoek van Cisco voorspelt dat tegen 2019 80% van het volledige internetverkeer gebruikt wordt voor video. In de Verenigde Staten zou dat zelfs oplopen tot 85%.
  • Uit cijfers van Unbounce weten we dat een video op je homepagina tot 80% meer conversie kan leiden.
  • Think with Google claimt dat 50% van de surfers op zoek gaan naar video's over een product voor ze naar de winkel overgaan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Curata deze video's naar voren schuift als populairste: testimonials (51%), tutorials (50%) en demonstratievideo's (49%).

Het is maar een kleine greep uit de vele overtuigende cijfers die je op het web kan vinden. Toch benader je ze maar beter met enige voorzichtigheid. Het is niet omdat marketingbureaus claimen dat video de toekomst is, dat het automatisch ook voor jou de beste keuze is.

Kijk naar je data en je contentstrategie, volg een trend alleen wanneer je zeker bent dat die in je strategie past. Als blijkt dat video perfect in je strategie past dan kan je er helemaal voor gaan, anders blijf je best op een veilige afstand.

Wil jij in 2018 het hoofd kunnen bieden aan de content overload?

Bij Punt helpen we je om een stevige contentstrategie te ontwikkelen.

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons