Achter een geloofwaardige chatbot schuilt een slimme copywriter.

Door Stijn van Osch - 15.02.2017.
Robot
Artikel

Met de komst van het internet of things is artificiële intelligentie geen science fiction meer. Met zijn allen proberen we te automatiseren wat we maar kunnen. Gevolg: trendwatchers over heel de wereld zien een nieuwe(*) hausse voor de chatbot.

Messenger-apps worden belangrijker

Willen bedrijven en organisaties hun doelpubliek bereiken, dan moeten ze aanwezig zijn waar hun klanten ook zijn. En dat is op apps zoals Whatsapp en Facebook Messenger.

Maandelijks gebruiken meer dan 1 miljard mensen Facebook Messenger.
Stijn Van Osch

Messenger-apps zijn aan een indrukwekkende opmars bezig. Ze worden nu al meer gebruikt dan social media. Maandelijks gebruiken meer dan 1 miljard mensen Facebook Messenger. En dat worden er in de toekomst alleen maar meer.

Chatbots maken is meer dan coderen.

Met een beetje kennis van artificiële intelligentie en wat ervaring met programmeren kan je immers snel aan de slag om een bot te maken. Toch?

Helaas. Behalve programmeren heb je nog heel wat andere zaken te tackelen:

  • Hoe zorg je ervoor dat je chatbot geloofwaardig overkomt? Dat hij niet klinkt zoals een machine?
  • Hoe laat je de stijl en tone of voice van je bot bij je merkidentiteit passen zodat die niet 'uit de toon valt'?
  • Hoe laat je in deze nieuwe 1-op-1-communicatie dezelfde normen en waarden doorschemeren als in je andere (digitale) communicatie?
  • Hoe hou je de aandacht van je doelpubliek vast?
  • Hoe bereik je met je chatbot je doel?

Het antwoord is simpel: door er op voorhand goed over na te denken, en je te laten bijstaan door een ervaren contentstrateeg van Punt.

Enkele tips in het schrijven van chatbot-copy.

Een doeltreffende methodologie en ervaring in digitale content wapenen ons bij de moeilijkste chatbot-vraagstukken. Zowel voor als tijdens het schrijven van de copy.

  • Al in de eerste fase van de ontwikkeling werken we samen met informatiearchitecten en developers om ervoor te zorgen dat content en vorm goed op elkaar afgestemd zijn.
  • Om de juiste conversatieflow te ontwerpen, onderzoeken we de verschillende stappen en interacties tussen organisatie en klant.
  • Daarnaast ontfermen we ons over het strategische denkwerk: bedrijfswaarden, taxonomieën, contentfuncties en -doelen, stijl en toon, en natuurlijk ook je gebruikers.
  • Om hen een ervaring op maat te bezorgen, moet je eerst een duidelijk beeld hebben van je gebruikers. Wij helpen je graag bij het opstellen van user persona's.

Een nieuwe uitdaging voor copywriters

Ook voor copywriters verandert er heel wat. Schrijven voor chatbots is immers iets totaal anders dan schrijven voor een website of een sociaal netwerk. Wie schrijft voor een website, verwacht dat hij gelezen wordt, niet dat er ook iemand antwoordt op wat hij zegt. Schrijven voor chatbots is tweerichtingsverkeer.

Een goeie chatbotschrijver is een conversation-writer. Iemand die dialoogscenario's bedenkt en vormgeeft. Iemand die met het weerwoord rekening houdt. Een goeie chatbotschrijver is ook iemand die zijn gebruiker met de juiste woordkeuze en visuele vertelstijl bij het nekvel grijpt en niet meer loslaat. Iemand die doorheeft dat je met vakjargon en lange zinnen weinig tot niets bereikt.

Een goeie chatbotschrijver is een conversation-writer, iemand die dialoogscenario's bedenkt en vormgeeft.
Stijn Van Osch

Onze contentstrategen en copywriters helpen je graag bij het uittekenen van conversatieflows en het bedenken van mogelijke scenario's. Ze geven je copywriters tips en advies voor het schrijven van geloofwaardige en doeltreffende chatbotconversaties.

(*) De eerste chatbot zag halverwege de jaren '60 het levenslicht. Een dikke 10 jaar geleden maakten bots al eens een korte periode van hoogconjunctuur door. Helaas, de technologie stond nog niet op punt, en de mensheid was simpelweg nog niet klaar om met robots te communiceren.

Klaar voor het tijdperk van chatbots?

Ontdek hoe we je kunnen helpen om van je chatbot een succes te maken.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact