Bij elke contentfunctie hoort een passend content format.

Door Stijn van Osch - 07.06.2017.
Yoda met quote 'Use your content functions, you must'
Artikel

Wat wil je met je content bereiken, en hoe wil je die boodschap overbrengen? Contentfuncties en -formats zijn onlosmakelijk verbonden en vormen twee essentiële bouwstenen voor een doeltreffende website. Zorg ervoor dat de eerste altijd bij het tweede past.

Een website bouw je niet zomaar even, daar denk je best goed over na. Elk blokje inhoud, elke sectie op je site, elke webpagina: ze verdienen nauwkeurige content op maat van je doel en je publiek.

Wie is je publiek? Welke doelen wil je bereiken? Wat wil je dat je publiek doet? Hoe wil je dat bereiken? Allemaal vragen die essentieel zijn om een goede website te bouwen.
Stijn Van Osch

Wat is de functie van je content?

Content kan drie basisfuncties vervullen.

  • Informeren: Je geeft je bezoekers informatie over jezelf, je bedrijf, je waarden en doelstellingen, je producten, enzovoort.
  • Overtuigen: Je bouwt een vertrouwensband op met je websitebezoekers en je overtuigt hen van het doel en de voordelen van je website of product.
  • Inspireren: Je deelt content waar je bezoekers of klanten inspiratie uit kunnen putten. Je geeft hen stof tot nadenken.

Naast die drie basisfuncties kan je content ook nog andere doelen hebben zoals verkopen, entertainen, geruststellen, onderwijzen, enzovoort.

Wanneer je die functies bepaald hebt, moet je bepalen welke bouwstenen je nodig hebt om die doelen te bereiken. Vervolgens leg je ze op de juiste plek en kan je de bouwstenen de juiste vorm geven.

Het juiste contentformat op de juiste plaats

Welke vorm leent zich het best voor het doel dat jij met je pagina wil bereiken? Ga je voor een platte tekst, of haal je betere resultaten met een afbeelding of video? Of kies je voor audio of een infographic?

De keuze die je maakt, hangt af van je doel, publiek en de specifieke omgeving waarin je je boodschap wil verspreiden.
Stijn van Osch

We geven een paar voorbeelden om duidelijk te maken wat we bedoelen.

De contactpagina.

De belangrijkste functie van deze pagina is informeren. Je wil de bezoeker je telefoonnummer of e-mailadres geven, zodat die jou kan contacteren wanneer het nodig is. Die gegevens lijst je dus best zo duidelijk mogelijk op in plaats van ze te verstoppen in videofragment bijvoorbeeld.

Wat wel een meerwaarde kan betekenen is een bijvoorbeeld een kaartje met routebeschrijving uit Google Maps. Zo vindt de bezoeker zeker de weg naar jouw kantoor.

De productpagina.

Bij een productpagina kan je meerdere tools gebruiken om je boodschap over te brengen. Zo toon je het product best met een kwalitatieve afbeelding maar lijst je de productspecificaties best in overzichtelijke opsomming of tabel. Of waarom maak je ook geen video van je product in actie, met handige tips?

Met het juiste contentformat kan je de gewenste contentfunctie in de verf zetten. Zo vergroot je de kans dat je je doelstellingen behaalt.
Stijn van Osch

Het belangrijkste is dat je niet alleen nadenkt over hoe je je boodschap gaat verwoorden maar ook over de bredere verpakking van je verhaal. Heeft het format dat je wil gebruiken een meerwaarde in het hele verhaal?

Wij helpen je het juiste contenttype te bepalen.

Content is geen exacte wetenschap. Ervaring en oefening kunnen je veel leren over hoe je je digitale verhaal moet aanpakken. Bij Punt hebben we die ervaring en we delen die graag met jou en je bedrijf.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact