Clickbait: waarom veel sites het toch doen.

Door Stijn van Osch - 13.06.2017.
Screenshot van artikel 'Bekende actrice in blijde verwachting van eerste kindje'
Artikel

"Bekende actrice in blijde verwachting van haar eerste kindje". Met die krantenkop trok de webredactie van Het Nieuwsblad onze aandacht toen Julia Stiles zwanger bleek te zijn. Waarom gebruikt de redacteur van dit stuk de woorden 'bekende actrice'? Waarom niet gewoon haar naam? Simpel: omdat clickbait werkt.

Om veel redenen zou het de betere optie zijn om gewoon de naam van de actrice te gebruiken. Om te beginnen zou dat een hogere Google ranking opleveren. Wie op zoek gaat naar dit nieuwsartikel, gebruikt de naam van de actrice als zoekwoord. Al dan niet in combinatie met het woord "zwanger" of "kindje". Niemand zoekt op "bekende actrice" en "zwanger".

Mocht het artikel over Angelina Jolie gaan, dan stond er ongetwijfeld: "Angelina Jolie (opnieuw) zwanger”.
Stijn van Osch

Dat blijkt ook uit de resultatenpagina op Google. Op de eerste pagina is er geen spoor van Het Nieuwsblad, terwijl concurrent HLN met alle aandacht gaat lopen.

Nieuwsgierigheid doet klikken.

Je zou kunnen argumenteren dat de auteur door de woorden "bekende actrice" te gebruiken het bewijs levert van het tegendeel. Namelijk dat ze toch niet zo'n geweldig bekende actrice is. Mocht het artikel over Angelina Jolie gaan, dan stond er ongetwijfeld: "Angelina Jolie (opnieuw) zwanger”.

Wat is er belangrijker: gevonden worden in Google of veel clicks tussen de pagina's op je site?
Stijn van Osch

De enige reden waarom de auteur zou kiezen voor de term "bekende actrice", is om nieuwsgierigheid op te wekken. Op de homepagina van de krant wordt het item redelijk klein getoond, met een onduidelijke foto. Door te kiezen voor een vage titel, ofwel clickbait, geeft de redacteur de lezer een reden om door te klikken.

Vindbaarheid versus clicks.

En dat brengt ons naadloos bij het filosofische vraagstuk van de dag. Wat is er belangrijker: gevonden worden in Google of veel clicks tussen de pagina's op je site? Als mensen je pagina niet vinden, dan is er niemand die doorklikt naar de andere pagina's. Anderzijds zorgt linking voor een betere SEO-score.

Getalenteerd contentbureau maakt jouw titels beter.

Wil je weten hoe jij de paginatitels op jouw site het best aanpakt? Punt helpt je titels te schrijven waar jouw doelpubliek maar al te graag op doorklikt.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact