Contenthorror: 3 griezelverhalen over content.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) - 31.10.2017.
Content horror
Artikel

Een goede contentstrategie en weldoordachte content marketing helpen je merk naar een groter bereik en gelukkigere klanten. Maar niet alle content is goede content. Meer zelfs: bij Punt merken we geregeld ware contenthorror op. Lees en huiver bij deze ijzingwekkend ondoeltreffende contentgriezelverhalen.

1. De vloek van de nutteloze content.

Het was een druilerige vrijdagnamiddag toen Daniël de ingeving kreeg: ik moet iets met video doen!

Hoe zijn zaklampengroothandel daar voordeel uit kon slaan, was nog maar de vraag, maar volgens de hippe marketingblog die hij net las, zijn filmpjes op Facebook en Instagram het nieuwe zwart.

"Gelukkig zijn we nu weer helemaal mee," dacht Daniël.

Zo gezegd, zo gedaan: Daniël nam een hip agency onder de arm. "Waarover moet dat filmpje net gaan", durfden die jongelui dan nog vragen. "Geen idee, maak maar iets voor me waardoor ik nieuwe klanten krijg! Jullie zijn immers de experts, toch?"

Creatieve snuiters.

 

Niet veel later kwamen twee kerels een hele dag lang in alle hoeken van het bedrijf prentjes draaien. En maar werknemers lastigvallen tijdens hun werk. En maar in de weg lopen. "Gelukkig zijn we nu weer helemaal mee," dacht Daniël nog, wanneer de twee creatieve snuiters langs de personeelsuitgang de KMO achter zich lieten.

Weinig relevantie.

Twee weken en een serieus gepeperde factuur later vond Daniël dan eindelijk de video over zijn bedrijf in zijn mailbox. Twee volle minuten video over wat zijn bedrijfje net doet. Als er al een zaklamp in voorkwam was dat maar in een flits, en werd de aandacht al snel op iets anders gevestigd.

Volgens de hippe marketingblog die hij net las, zijn filmpjes op Facebook en Instagram het nieuwe zwart.

Hoe dit nu de absolute meerwaarde voor Daniëls zaklampenhandel zou worden, was niet helemaal duidelijk, maar goed. Hij zette de video dan maar snel op YouTube, embedde die op zijn Wordpress website en deelde het ding trots via zijn Facebookpagina ...

... en scoorde er vijf likes mee. Geen nieuwe klanten.

Volg trends niet blindelings.

't Lijkt zeer aantrekkelijk: op de kar springen met de laatste trends in digitale marketing. Jammer genoeg werkt content niet zo eenvoudig.

Niet alle inhoud past in ieder format. Denk daarom goed na over wat je gaat vertellen, en of dat past binnen het format waar je op in wil zetten. Neem de juiste contentpartner onder de arm die samen met jou meedenkt welk verhaal je zal vertellen, waarom je dat net zou vertellen, en hoe je dat het beste aan de man brengt.

2. De contentplaag.

Steven begon onlangs zijn eerste baan als digital marketeer bij een IT consultancy. Zijn bazin Linda wilde dat hij zich volledig zou focussen op het aantrekken van meer bezoekers tot de nieuwe bedrijfswebsite, en gaandeweg ook meer volgers vergaren op sociale kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook.

Content marketing.

Om meer bezoekers naar de website te lokken, ging Steven enthousiast aan de slag met de grootste marketingtrend van het moment: content marketing. Concreet zou hij om de twee dagen een blogpost publiceren op de bedrijfsblog, om dat dan via social media te delen.

Die eerste blogposts vloeiden uit Stevens vingers zoals zoete broodjes over de toonbank gaan.

Aanvullend zou hij wanneer hij maar kon een toffe post online gooien op één van de drie voornaamste social mediakanalen. Dat wel twee tot drie keer per dag.

Als zoete broodjes.

Die eerste blogposts vloeiden uit Stevens vingers zoals zoete broodjes over de toonbank gaan. En na wat slim hashtag-gegoochel en de occasionele vermelding op social media stroomden de eerste volgers binnen. Linda was tevreden, en het consultancy stond eindelijk digitaal op de kaart.

Weg creativiteit.

Tot twee maanden later, de creativiteit begon te stroppen. Steven wist niet goed wat hij nog kon delen via social media, en al die blogposts van de voorbije twee maanden omvatten eigenlijk al alles wat hij net kon vertellen.

De blogposts begonnen geleidelijk aan te krimpen, en de inhoud leek vaak op iets waar Steven al eerder over geschreven had. Ook de social mediakanalen liepen over van posts die wel heel sterk leken op die van enkele weken eerder.

Als je lezers geen meerwaarde uit je blog halen, keren ze minder gemakkelijk later nog eens terug.

De volgers namen af, en het aantal bezoekers en conversies op de website zakten stilaan weer tot een herkenbaar vriespunt.

Linda besloot uiteindelijk om de hulp van een marketingagency in te roepen, en om de bevoegdheden van Steven noemenswaardig terug te schroeven.

Forceer je creativiteit niet.

't Is een plaatje dat intussen al grijsgedraaid werd, maar hij blijft relevant: verkies kwaliteit over kwantiteit. Het is fijn om op regelmatige basis een nieuwe blogpost te kunnen delen vanop je website, maar als je lezers er geen meerwaarde uit halen, keren ze minder gemakkelijk later nog eens terug.

Forceer je niet om op een vast stramien content te genereren, maar bied liever inhoud waar je doelgroep wat aan heeft.

Niet zeker hoe je een doordacht contentplan opstelt? Neem eens een contentbureau onder de arm en ontdek hoe je relevante inhoud kan blijven delen op een frequentie die jouw lezers niet oververzadigt.

3. Het "waarom" dilemma.

Sarah werkte intussen al een tijdje als marketeer voor een kleine schrijfwarenproducent in het hartje van West-Vlaanderen toen haar baas René met een bedrukte uitdrukking op z'n gelaat haar kleine kantoortje binnenwandelde.

"Sarah, je werkt nu al een tijdje bij ons met als doelstelling de verkoop van onze klassieke balpennen te verdubbelen. Veel resultaten zien we daar nog niet van, dus we hebben besloten jouw marketingbudget een beetje te verhogen. Maar dan willen we wel resultaten zien, of we herbekijken jouw positie hier bij ons."

Meteen besloot ze slim in te zetten op content marketing.

Sarah was natuurlijk blij met de financiële boost, maar vreesde ook wel voor de mogelijke gevolgen mocht ze de verkoop niet de lucht in kunnen werken. Meteen besloot ze slim in te zetten op content marketing.

Ze updatete de website van het kleine bedrijfje met een gloednieuwe blogsectie, en maakte een contentplannetje op waarin ze zowel de website als de social mediakanalen nieuw leven in zou blazen.

Schrijven over wat je hebt.

Omdat haar budget ondanks de kleine boost niet eindeloos was, besloot ze zelf de content te voorzien voor alle kanalen waarlangs ze wilde communiceren. Maar wat zou ze net beginnen schrijven? Ze zou de belangrijkste producten van het bedrijfje in de kijker zetten, natuurlijk!

Ze focuste zich niet op de reden waarom het product waarover ze schreef zo goed was, maar eerder op wat het product net was.

Algauw begon ze aan korte en middellange blogpostjes waarin ze de vorm en ergonomie van de uiteenlopende luxepennen in de kijker zette. Ze ging zelfs zo ver dat ze uitlegde hoe je de schrijfwaren het beste gebruikte en kon bewaren. Heel gedetailleerd, compleet met prijs en unieke features.

Maar de sales van het schrijfgerief ging niet de lucht in. En Sarah verloor niet veel later haar baan, omdat ze niet het juiste doelpubliek wist aan te spreken.

Focus je niet op wat je biedt

Sarahs probleem? Ze focuste zich niet op de reden waarom het product waarover ze schreef zo goed was, maar eerder op wat het product net was.

Hoewel je potentiële klanten steeds weer kan overtuigen met kortetermijnsvoordelen zoals nieuwe features, een aantrekkelijk prijskaartje of tijdelijke promoties, bouw je nooit aan een loyale klantenbasis.

Goede content daarentegen, draait bijna uitsluitend om het uitbouwen van een vertrouwensrelatie met je doelgroep. Waarom is jouw product interessanter dan dat van de concurrentie? Zoek je nog naar die basis om jouw content op uit te bouwen? Zoek dan de juiste contentpartner om je daarin te begeleiden.

Wil jij deze horror niet meemaken?

Huiver je net als ons bij het lezen van deze contenthorror? Wil jij beter doen?

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons