Contentmapping maakt je wegwijs.

Door Stijn van Osch - 08.02.2018.
Een deur met ingebouwde brievenbus met daarop 'persona'
Artikel

"Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit", je hoort het steeds vaker. Ook wanneer het over content gaat. Wanneer je veel social media posts plaatst, om de haverklap blogposts publiceert én honderden filmpjes op Youtube verspreidt, is de kans op een content overload groot. Je kan je content beter fragmenteren en focussen op de kwaliteit ervan. Lees maar even mee...

Luister naar je doelpubliek.

Wie opgemerkt wil worden, heeft de neiging om zo veel mogelijk online te gooien. Helaas heeft die 'hoe meer, hoe beter'-filosofie vaak een averechts effect. Wie te veel wil doen, laat dat ten koste gaan van de kwaliteit.

Met content is het net zo. Die moet:

  • kwalitatief zijn;
  • relevant zijn;
  • afgestemd zijn op je doelpubliek.
Wanneer je weet wat je publiek wil, kan je de content daar op afstemmen.
Stijn Van Osch

Om aan deze voorwaarden te kunnen voldoen moet je je doelpubliek kennen. Dit doe je met een doelgroepanalyse. Je kan zo'n onderzoek voeren op basis van data uit analysetools maar het is nog beter om je publiek persoonlijk aan te spreken.

Ontdek hun interesses en weet op welke kanalen je hen kan vinden. Weet met welke vragen en problemen ze zitten, zodat jij daar een antwoord op kan bieden. Zoek uit welke zoekwoorden ze gebruiken en wat hun voorkeuren zijn. Als je dat allemaal weet, kan je je content daar op afstemmen.

Vergroot je zichtbaarheid.

Nu je je doelpubliek kent, zal je content kwaliteitsvol en relevant zijn. De belangrijkste stap is dus gezet. De volgende stap? De zichtbaarheid vergroten.

Niet iedereen heeft tijd om een uitgebreid artikel te lezen. Er zijn mensen die visueel ingesteld zijn en meer baat hebben bij een foto of een video. Speel daarop in en denk even buiten de krijtlijnen van je artikel:

  • Gebruik een sappige quote uit het artikel als aankondiging op Twitter.
  • Mooie foto? Zwier 'm op Instagram of Facebook.
  • Heb je een video in het artikel? Post die dan ook op YouTube.
  • Gebruik eventueel ook je LinkedIn-feed om een discussie rond je topic op te starten.

Wees creatief en interactief. Entertain. Informeer. Inspireer. Vroeg of laat pluk je er de vruchten van.

Wie de kwaliteit van zijn content uit het oog verliest, vergeet de essentie en bereikt helemaal niets.
Stijn Van Osch

 

Door je artikel te fragmenteren krijg je veel meer weerklank bij je doelpubliek, en zal je meer mensen bereiken.

Stuur je info via verschillende kanalen.

Door gebruik te maken van diverse kanalen bereik je met dezelfde informatie, aangepast aan het medium, verschillende doelgroepen.

Niet iedereen leest bijvoorbeeld de nieuwsbrieven die je uitstuurt. Door je bericht ook op andere kanalen uit te sturen, vang je dat op. Voeg bijvoorbeeld de link naar je ochtendnieuwsbrief toe aan een tweet die je in de namiddag post. Wie 's morgens de nieuwsbrief naar de prullenmand sleepte, zal die nu misschien wel lezen.

Als je meerder kanalen gebruikt, is het belangrijk dat je van elk kanaal de ins en outs kent. Niet elk medium is geschikt voor eender welke informatie die je de wereld in wil sturen.

Het moment waarop je je boodschap uitstuurt, is ook van belang. Varieer je berichten in tijd. Zoek uit wanneer je publiek actief is, en speel daar op in. Zo stuur je bijvoorbeeld best geen tweet de wereld in om 8u 's ochtends als je weet dat je doelpubliek dan nog niet online is.

Maak geen content om de content.

Het grote gevaar bij content mapping, is dat je content gaat maken om content te hebben. Trap niet in die val. Leg je focus altijd eerst op de kwaliteit van je content. Die is essentieel. Wie de kwaliteit van de verschillende hapjes content uit het oog verliest, schiet met losse flodders en bereikt helemaal niets.

Wil je beginnen met content mapping?

Overtuigd van de meerwaarde van content mapping, maar geen idee hoe je 't aanpakt?

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons