Contentstrategen zetten je strategie op scherp.

Door Stijn van Osch - 07.12.2015.
Papierprop
Artikel

Contentstrategen, ze graven dieper dan de bestaande content, stellen alles in vraag, en wijzen op verandering. Ze halen even heel je contentstrategie ondersteboven om daarna het beste eruit te halen. Samen met jou bouwen ze daarna je strategie weer op.

Contentstrategen zijn niet altijd graag geziene gasten voor een bedrijf. Waar een contentstrateeg is, is verandering ook niet ver weg. Verandering van koers, na jaren van dezelfde succesvolle strategie, het is niet altijd makkelijk. Maar als je succesvol wil blijven, moet je de contentstrateeg toch met een open blik ontvangen.

Bereid je voor op lastige vragen.

Een contentstrateeg heeft een erg kritisch oog. Nadat hij je content heeft gescand, kan je je verwachten aan een spervuur van "vervelende" vragen. Waarom gebruik je hier een halve pagina als je het in twee zinnen kan zeggen? Past deze video wel echt bij je doelgroep? Hoe up-to-date is deze uitleg nog?

Moeilijke vragen, de ene ziet het als welkome kritiek terwijl de andere het vooral als een aanval ziet.
Stijn Van Osch

Wat je vooral moet onthouden is dat al deze vragen bedoeld zijn om je strategie weer tot een succes te maken.

Ga mee met de tijd en je klant.

Met de opkomst van nieuwe (social) media verandert de relatie tussen je merk en je doelpubliek. Je (potentiële) klant gebruikt meer dan enkel de traditionele media. Hij neemt zelf het initiatief en kiest vaak het online pad om informatie op te slorpen via verschillende kanalen.

Je moet je klant opnieuw doorgronden om zijn aandacht terug te grijpen.
Stijn Van Osch

Onderzoek op welke kanalen je klant aanwezig is. Naar welke informatie gaat hij op zoek? Vindt hij daar terug wat hij zoekt? Je communicatiemix moet daar een antwoord op bieden.

Content vraagt extra inspanning.

Wanneer je communicatiemix weer op punt staat, zal je dus content moeten creëren voor je (nieuwe) kanalen. Dit kan helemaal nieuwe content zijn of bestaande content die je in een nieuw jasje steekt.

Hoe dan ook, contentcreatie is een hele inspanning. Je kan dit uitbesteden aan copywriters of doorgeven aan je eigen medewerkers. Maar wanneer dit bovenop hun vaste taken komt, staan ze daar vast niet om te springen.

Motiveer je medewerkers door de resultaten van de aangepaste strategie te delen.
Stijn Van Osch

Wanneer contentcreatoren zien dat hun werk wel degelijk effect heeft, dat bijvoorbeeld het engagement op de website stijgt of dat social posts meer interactie generen, zullen ze het nut van de nieuwe strategie en content wel inzien.

Hou rekening met invloed van bovenaf.

Een nieuwe contentstrategie implementeren is geen walk in the park maar het loont zeker de moeite.
Stijn Van Osch

Verschillende mensen hebben invloed op de contentcreatie. Van de stakeholders tot beleidsmakers, elk hebben ze hun eigen ideeën, eisen en doelen die hun belangen moeten behartigen. Verwacht je dan ook aan heel wat duw- en trekwerk. Bovendien mag je de gebruikersbehoeften niet uit het oog verliezen.

Stel je strategie op scherp.

Bekijk je content eens door de ogen van een van onze contentstrategen en stel je strategie op scherp.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact