Contentstrategie, wat is dat nu juist?

Door Lazlo Cootmans - 23.04.2018.
Wat is contentstrategie?
Artikel

Punt is een content agency dat zich specialiseert in contentstrategie. Maar wat is dat nu net, contentstrategie? Er zijn tegenwoordig zo veel termen met het woord ‘content’ in dat het bijna een leeg begrip wordt. Daarom willen we in dit artikel duidelijk uitleggen wat contentstrategie nu precies is.

Beginnen bij het begin: wat is content?

Voor je het over een contentstrategie kan hebben, moet je een duidelijk beeld hebben van wat content nu net is. Je kan erg veel zaken onder de noemer 'content' plaatsen, waardoor het soms onduidelijk wordt waar de term concreet voor staat.

Een specifieke definitie van content:

Content is de presentatie van informatie met een bepaald doel in een gepaste vorm voor een specifiek doelpubliek via een bepaald kanaal.

Het komt er dus op neer dat content aan enkele eisen moet voldoen, maar wel verschillende vormen kan aannemen:

  • Boodschap, doel en doelpubliek: Goede content heeft steeds een duidelijke kernboodschap die met een bepaald doel naar een bepaald doelpubliek wordt overgebracht.
  • Vorm: De vorm van content kan ofwel bewegend zijn (video, gif's, performances), een stilstaand beeld (een foto, een illustratie, een infographic), tekst (een blogpost, flyers, artikels, ...), audio (een reclamespotje, podcasts, interviews, ...) of een combinatie van verschillende vormen.
  • Kanaal: Het kanaal hangt in de eerste plaats van je doelpubliek af. Het heeft weinig zin om je boodschap te verspreiden op kanalen waar jouw doelpubliek niet aanwezig is. Na die eerste selectie kijk je welke van de gepaste kanalen, ook gepast is voor het doel van je content.

Contentstrategie versus contentmarketing.

Contentstrategie.

Contentstrategie bekijkt content als één van de fundamenten voor een goede organisatie. In deze denkwijze wordt content ingezet als een strategische asset van een organisatie.

Contenstrategen waken eigenlijk over de 'how' van content. Ze creëren een herhaalbaar framework dat je kan toepassen op al je content. Op die manier is consistentie te allen tijden gegarandeerd.

Contentmarketing.

Contentmarketing gaat om het maken en delen van kwalitatieve content met als doel een groter bereik te krijgen, engagement uit te lokken en relaties op te bouwen.

Het is een pure marketingstrategie met eerder specifieke doelstellingen die op relatief korte termijn meetbaar zijn. Contentmarketeers bepalen de concrete inhoud van content, zorgen dat de content gecreëerd wordt en verspreiden het via de juiste kanalen.

Beiden zijn essentieel.

Zowel contentstrategie als contentmarketing zijn essentieel om goede content te maken. De marketeer zal de content maken en delen terwijl de contentstrateeg zal zien of alles aan die content klopt.

Zowel contentstrategie als contentmarketing zijn essentieel om goede content te maken.

De facetten van contentstrategie.

Contentstrategie heeft betrekking tot heel wat uiteenlopende elementen in het online verhaal. Een goede contentstrategie behandelt bijvoorbeeld ook delen van de user experience, interface design, web development, content marketing, PR en offline marketing.

De 4 hoofdfacetten van contentstrategie.

  1. Hoofdzaak: De kern van content. In welke toon moet die content gemaakt worden, wat is de stijl die we gebruiken en welke boodschap ligt aan de basis van alle content?
  2. Structuur: Contentstrategie bepaalt de topics die de content kan behandelen en legt ze in de juiste hiërarchische volgorde. Zo ontstaat een coherent bedrijfsverhaal, dat opgebouwd is uit verschillende contentblokken.
  3. Workflow: In een contentstrategie creëer je ook structuur in het creatieproces van de content. Je legt vast welke tools nodig zijn en zorgt ervoor dat de contentflow aangenaam en gezond blijft.
  4. Governance: De belangrijkste taak van contentstrategie. Is de content die verschijnt inhoudelijk consistent? Gebeurt de publicatie op het juiste ritme? Een contentstrategie garandeert met andere woorden de kwaliteit die de content moet halen in functie van zijn doel.

De 5 W’s en 1 H.

Bij ieder stuk content dat verspreid wordt, zijn er 6 vragen waarop een contentstrateeg een duidelijk antwoord moet kunnen geven:

  1. Waarom: Waarom bestaat dit stukje content? Vanuit de organisatie bekeken: welke functie heeft dit stukje content?
  2. Hoe: Hoe wordt de content weergegeven? Welke structuur heeft de content?
  3. Wat: Wat is de kernboodschap van de content?
  4. Wie: Wie is de doelgroep van de content?
  5. Wanneer: Wanneer wordt de content geproduceerd en wanneer wordt die gereleaset?
  6. Waar: Waar verschijnt de content? (platform, kanaal, context, …)

 

SEO is de vuurtoren van de contentstrateeg.

Google zoekt steeds meer naar kwaliteit en relevantie om zijn rankings te bepalen. Daardoor wordt de rol van contentstrategie ook hier steeds belangrijker. Een sterke contentstrategie garandeert namelijk kwaliteitsvolle en relevante content.

Toch moet een contentstrateeg goede kennis hebben van de basisprincipes van SEO en hoe je content erop kan inspelen. Alle online content moet rekening houden met de SEO-regels, en de search-wateren trotseren met SEO als vuurtoren.

Dus: wat is contentstrategie nu eigenlijk?

Het lijkt bijna te simpel voor woorden, maar contentstrategie staat letterlijk voor de hele strategie die achter je content zit. Dat heeft zowel betrekking tot de vorm als de effectieve inhoud.

Een contentstrategie waakt over de inhoud, vorm en ontwikkeling van content over de hele lijn van een organisatie. Een goede contentstrategie heeft betrekking tot alle elementen die gemoeid zijn met content.

Heb jij nog geen duidelijke contentstrategie voor jouw organisatie of merk je dat er ruimte is voor verbetering? Wij helpen je graag!

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact