Copywriters versus content creation robots, wie wint?

Door Anse Van der Linden - 07.03.2018.
De contentcreatie robot.
Artikel

In het artikel ‘Slimme teksteditors onder de loep’ schreven we vorig jaar heel overtuigend dat computers nog geen kwalitatieve teksten kunnen schrijven. Hoe staat het één jaar later? Artificiële intelligentie maakte weer grote sprongen, moeten copywriters zich toch zorgen beginnen maken? Wij zochten het uit.

De contentcreatie robot.

In 2015 voorspelde Gartner dat in 2018 20% van alle bedrijfscontent gecreëerd zou worden door computers. Nu het zo ver is, kunnen we bevestigen dat er inderdaad al veel content op een geautomatiseerde manier tot stand komt. Toch is het nog te vroeg om te zeggen dat er nergens in het creatieproces van die content manuele hulp nodig is.

Van data naar proza met natural language generation.

De bestaande AI schrijfsoftware zoals Wordsmith (Automated Insights) of Quill (Narrative Science) zijn bijvoorbeeld ontwikkeld op basis van natural language generation (NLG). Dit is een software proces dat data volledig automatisch kan omzetten naar een leesvriendelijke tekst.

NLG software kan nog niet bestaan zonder hulp van de mens.

Nu ja, volledig automatisch is veel gezegd. Om ervoor te zorgen dat een NLG software doorlopende teksten kan genereren moet een template gemaakt worden waarin de data kunnen worden ingevoerd. Die template moet uitgeschreven worden door een persoon. Ook de data die men wil omzetten moeten manueel worden gestructureerd en ingevoerd.

Sneller dan de copywriter.

NLG software kan dus nog niet bestaan zonder menselijke hulp, maar na de manuele voorbereiding, gaat het wel snel. Stel je voor dat je een hele reeks productomschrijvingen moet schrijven. NLG kan, na het invoeren van een template en data, honderden unieke beschrijvingen genereren op de tijd dat een copywriter één tekst schrijft.

Een ander voorbeeld zijn de sportverslagen in een krant. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om van elke voetbalwedstrijd die in een weekend plaatsvond een uitgebreid verslag te schrijven. Maar enkel de uitslagen weergeven is ook niet alles. Je kan NLG gebruiken om verslagen te creëren van wedstrijden in lagere klassen. De echte sportjournalist kan je dan naar de grotere wedstrijden sturen.

De copywriter

Onderzoek heeft al aangetoond dat mensen haast geen onderscheid kunnen maken tussen teksten geschreven door een software of teksten geschreven door een copywriter. De teksten werden ook gelijkwaardig beoordeeld op kwaliteit. Geen al te goede start dus voor de copywriter.

Een copywriter kan kritisch en creatief denken, NLG kan enkel schrijven wat hij kreeg aangeleerd.

Toch zijn er ook verschillen. Terwijl de meeste mensen er bij automatisch geschreven teksten van uitgaan dat ze meer betrouwbaar en objectief zijn, beschouwen ze zijn teksten geschreven door mensen aangenamer en minder saai om te lezen.

Dat is een groot voordeel dat de copywriter heeft op computers: een copywriter kan kritisch en creatief denken. Een computer kan met NLG enkel schrijven wat hij aangeleerd kreeg, emoties en creativiteit kunnen nog maar in beperkte mate aangeleerd worden.

Een copywriter heeft een ziel en een persoonlijkheid, die hij in zijn teksten verwerkt. Hij kan zich ook in de plaats van zijn lezers stellen, en hun emoties aanspreken. Hier speelt de kracht van storytelling en een emotionele connectie mee. Mensen maken veel sneller een connectie met andere mensen dan met een computer of software. Als je wil optreden als thought leader, is het belangrijk dat je een gezicht kan plakken op dat thought leadership.

Het verdict

Om de menselijke contentcreatie volledig te vervangen, moet artificiële intelligentie kunnen denken en voelen zoals mensen dat doen. En hoewel dat al voor groot stuk kan, zijn we er nog niet helemaal. Trouwens, als het ooit zo ver komt dan zullen we allicht grotere zorgen hebben dan de neergang van manuele contentcreatie.

Voorlopig moeten copywriters zich nog niet te veel zorgen maken dat robots hun job zullen inpikken.

Het lijkt dus dat we evolueren naar een contentcreatie waar copywriters en contentcreatie robots als een soort tandem werken. NLG software kan een hulp zijn om eentonige en eenvoudige content, zoals trend reports of jaarverslagen, te genereren. Zo kunnen copywriters zich focussen op de content die een bedrijf moet verbinden met zijn klanten.

Maar zelfs die samenwerking zal nog even op zich laten wachten. De NLG softwares die nu bestaan, zijn erg duur omdat er heel veel tijd en geld kruipt in de ontwikkeling ervan. De software is dus nog niet meteen betaalbaar voor bedrijven die het met kleinere budgetten moeten stellen dan de Yahoo’s van deze wereld.

Voorlopig ziet het er dus naar uit dat copywriters zich niet te veel zorgen moeten maken om hun job te verliezen. Maak je je toch zorgen, dan kan je hier volgen hoeveel robots al jobs hebben gestolen van een mens.

Geen budget voor NLG software?

Maak eens een afspraak met Punt. Onze menselijke contentcreators schrijven voor jou snel en efficiënt content die emotie en persoonlijkheid uitstraalt.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact