De 3 fases van contentstrategie.

Door Stijn van Osch - 07.12.2015.
Uit papier gevouwen bootje
Artikel

Content kan je flink wat kopzorgen bezorgen. Logisch: het kost tijd, geld en vraagt de nodige inspanningen. Gelukkig helpt een contentstrategie je goed op weg.

Contentpioniers Kristina Halvorson en Melissa Rach ontwarren in hun boek 'Content for the web' drie verschillende fases in het maken van een goede contentstrategie. De verkennende, de strategische en de implementatiefase.

Omdat we bij Punt ook steeds die drie fases doorlopen in het opstellen van een waterdichte contentstrategie, lichten we ze graag even toe.

Fase 1: van USP’s naar content audit

In een eerste fase van je contentstrategie wordt het DNA van je organisatie onder de microscoop gelegd. De focus ligt op je unique selling propositions (USP’s), je doelgroep en wat je precies wil bereiken. Wat heb je al en wat ontbreekt nog?

Daarna begint een contentstrateeg een content audit op te stellen. Dat is een inventaris en analyse van je content.

  • Wat staat op je website?
  • Voldoet de content aan de kwaliteitsnormen?
  • Sluit de inhoud en structuur van je content wel aan op wat bezoekers willen ...

Loop niet te hard van stapel: we beginnen pas in een latere fase van jouw contentstrategie na de te denken over concrete media en kanalen.

Fase 2: vaar de juiste koers.

De twee de fase focust zich op de effectieve strategie.

Je gaat op zoek naar het antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe laat je je content aansluiten bij je organisatiedoelen?
  • Welke informatie stuur je best wanneer uit?
  • Welke kanalen zijn daarvoor het meest geschikt?
  • Wie levert welke content aan en wanneer?

Kortom, hoe laat je het contentschip de juiste koers varen? Dit is de absolute kern van je contentstrategie.

Wie te veel aan het toeval overlaat, haalt het niet. Hoe mooi het er op papier ook uitziet. Daarom zijn er duidelijke afspraken nodig.

Fase 3: maak structuur met een contentkalender.

Staat je strategie op punt? Mooi zo. Je weet nu wat je wil, wat je doelpubliek nodig heeft, hoe je conversie genereert, alles wat je nodig hebt. Tijd voor de uitvoeringsfase van je contentstrategie.

Een contentkalender is daarvoor de ideale implementatietool. Zo weet je wie welke content, via welk kanaal wanneer uitstuurt.

Om deze informatiestroom consistent te laten verlopen, leveren contentstrategen een draaiboek op met nuttige tips. Zo bouw je een constructieve langetermijnrelatie op met je bezoeker.

Ga aan de slag met een goede contentstrategie.

Schiet in actie en laat je bijstaan door Punt in het uitdokteren van de juiste contentstrategie.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact