De do's en don'ts van goede e-mailmarketing.

Door Lazlo Cootmans - 27.03.2018.
E-mailmarketing
Artikel

Dagelijks versturen we met zijn allen een goede 269 miljard mails, waarvan net niet de helft uit spam bestaat. Hoe spring je in het oog tussen al die clutter in iedereens inbox? En hoe voorkom je dat mensen zich uitschrijven op jouw nieuwsbrieven? Ontdek hoe je relevant blijft met jouw e-mailmarketing.

Wie slim met e-mail omspringt, haalt er zeker een meerwaarde uit. Ga je te ondoordacht om met virtuele post, dan kan je echter een pak meer imagoschade oplopen dan je lief is.

Met deze tips verhoog je de kans op een doeltreffende e-mailcampagne.

Mail enkel naar mensen die erom vragen.

Het klinkt evident, maar veel marketeers lijken deze raad in de praktijk links te laten liggen. Stuur enkel e-mails naar contacten die bewust erom vragen.

Wie geen mails van je vraagt, zal ze ook niet openen. Een contactpersoon waar je het e-mailadres via een derde van vergaarde, apprecieert het niet dat je hem of haar lastigvalt. Mailen naar personen die je niet bewust hun e-mailadres gaven, kan niet alleen je imago schaden, het is ook illegaal.

Sterker nog, wanneer 25 mei de nieuwe GDPR wetgeving ingaat, ben je verplicht om een lijst bij te houden van al je contacten en de datum waarop ze expliciet kozen voor een opt-in op jouw mailing.

Wanneer je bijvoorbeeld een whitepaper aanbiedt in ruil voor een e-mailadres mag je dat adres alleen gebruiken om die whitepaper te versturen. Tenzij je vakjes voorziet waar de geïnteresseerde kan aanduiden dat hij naast de whitepaper ook andere mailings wil ontvangen. 

Kies het juiste moment.

Hoe win je dan contacten die je wel mag mailen?

Je moet ervoor zorgen dat mensen jouw mailings willen ontvangen. Dat doe je door ze specifiek naar hun contactgegevens te vragen op cruciale plaatsen in hun customer journey.

Wanneer een bezoeker jouw blogpost aan het lezen is, bijvoorbeeld. Of wanneer iemand jouw producten of services aan het bekijken is.

Wees steeds duidelijk over jouw intenties. Vermeld bijvoorbeeld hoe regelmatig je mailings uitstuurt, waar jouw mailings over gaan en dat volgers zich op elk moment kunnen uitschrijven.

Beloof concrete dingen (en kom je beloftes na).

Pas wanneer mensen krijgen wat ze willen krijgen, zullen ze jouw mails lezen. Schep dus duidelijke verwachtingen die je zeker zal inlossen.

Zet op de plaats waar je jouw bezoeker om een e-mailadres vraagt concreet wat hij of zij van jouw mailings kan verwachten. Daarmee bedoelen we niet enkel de periodiciteit en het feit dat lezers zich steeds kunnen uitschrijven, maar ook waar je e-mails over gaan.

Vat samen in bulletpoints over welke topics je het zal hebben. Heb je een blog over wielertoerisme, bijvoorbeeld, dan kan je zeggen dat jouw e-mails over de mooiste fietsroutes gaan.

Bied ook niet te veel onderwerpen, want dan verklein je de kans dat een bezoeker zich aangesproken zal voelen. Eén topic is ideaal, twee is doenbaar, drie zit al op het randje van te veel.

En dan het belangrijkste: hou je aan die belofte. Wie jouw mails over mooie fietsroutes wil ontvangen, heeft geen boodschap aan de vijf beste fietskettingsmeeroliën. Hoewel die voor hetzelfde doelpubliek ook relevant kunnen zijn, zoekt niet iedereen die zich inschreef die informatie.

Iemand die mails ontvangt waar hij of zij niets aan heeft, schrijft zich uit.

Focus je e-mail op één onderwerp.

Het is verleidelijk: alles wat je wil vertellen in één lange mail proppen. Al jouw activiteiten zijn zonder twijfel interessant, maar niemand opent een mail om over al die zaken bij te lezen.

Hoewel we dankzij smartphones net bereid zijn een e-mail langer te lezen (intussen brengen we gemiddeld een dikke elf seconden door in een mail) willen we ook effectief een meerwaarde uit die ene mail halen.

Door je te focussen op één onderwerp wordt je mail niet onnodig lang. Ook krijg je de ruimte om dieper in te gaan op je topic en voelt je mailing niet meer aan als een veredeld lokmiddel naar je website.

Wil je toch echt meerdere onderwerpen verwerken in je e-mail, dan doe je dat het beste door eerst diep in te gaan op één topic. Daarna kan je een link leggen naar enkele andere interessante zaken op je website. Als je iemand weet te boeien met het hoofdonderwerp van je e-mail, vergroot je de kans dat die persoon ook je blogposts wilt lezen.

Hou je e-mails kort.

Mensen lezen langer hun e-mails, en lange blogposts en longreads zijn perfect acceptabel in de hedendaagse marketingwereld. Wie één en één optelt, leidt daaruit natuurlijk af dat ook e-mails langer mogen zijn dan vroeger.

Of toch niet?

Hoewel mensen dankzij hun smartphone meer bereid zijn langere stukken tekst te lezen op een scherm, verwelkomen e-mailproviders lange mails niet. Wanneer een e-mail te lang wordt, kan het gebeuren dat de helft van de mail gewoon niet aankomt.

Hou het daarom beknopt, en wees spaarzaam met afbeeldingen. Die laatste zorgen er niet alleen voor dat je e-mail meer geheugen vergt en dus trager geladen wordt, ze worden vaak ook gewoon niet getoond.

Zorg er met andere woorden voor dat je e-mails de balans vinden tussen een informatieve meerwaarde bieden en je lezer prikkelen om verder te lezen op je website.

Laat je mail er niet als een mailing uitzien.

Het klinkt tegenstrijdig, maar zorg er voor dat je e-mail er niet uitziet als één uit een mailingcampagne. Het is fijn om een strak vormgegeven bericht uit te sturen met knappe visuals en heldere tekstblokken. Je contactpersoon kijkt daar echter anders naar.

Eerst en vooral is een zorgvuldig in template vormgegeven e-mail het toonbeeld van klassieke e-mailmarketing, waarin je contactpersoon zich eerder een nummertje voelt. Het is onpersoonlijk en dat is nu net waar goede contentmarketing van weg wil.

Een goede e-mail ziet er bijna net zo uit als een mail die je naar je collega’s zou sturen. Voornamelijk tekst, misschien één afbeelding en dan een heldere footer waarin je nog wat informatie over je bedrijf plaatst en de optie om uit te schrijven toevoegt.

Je mail zal er een pak persoonlijker uitzien, en komt zo misschien niet in de reclamemap van Gmail terecht, laat staan in de spam-bak.

Marketinggoeroe Neil Patel is hier zonder twijfel een klassevoorbeeld in. Patel stuurt geregeld mails zonder enige ogenschijnlijke opmaak. Zijn berichten zien eruit alsof hij ze zelf gewoon in zijn e-mailprogramma uittikte, zonder enige bijzondere opmaak. In werkelijkheid zijn al zijn mails weldoordachte teksten met de nodige triggers en de personalisering die jou rechtstreeks aanzet tot openen en lezen.

Een laatste checklist voor uitnodigende, doeltreffende e-mail copy.

  • Gebruik een concrete, niets verhullende subjectline.
  • Hou het bij korte paragrafen, om de scanbaarheid en leesbaarheid te bewaren.
  • Werk met titels en tussentitels.
  • Sluit je mail steeds af met een wervende call-to-action.
  • Mail enkel die contacten die expliciet toestemming hebben gegeven om je mailing te ontvangen.

Wil je beginnen met e-mailmarketing? Punt helpt je naar de virtuele postbus.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact