Geen doelgerichte content zonder empathie.

Door Mathys Heytens - 10.03.2016.
Een mens met al zijn zintuigen
Artikel

We willen het allemaal: efficiënte content produceren en doelloze informatie elimineren. Maar hoe zorg je ervoor dat je content goed is afgestemd op je doelpubliek? Een vraagstuk waar empathie wel raad mee weet.

Empathie is voor contentstrategen veel meer dan een karaktertrek. Het is een essentiële skill om je gebruikers beter te leren kennen. Door in hun huid te kruipen, krijg je inzicht in hun doel en verwachtingen.

Waarom empathie in je contentstrategie?

Empathie of inlevingsvermogen helpt om je content optimaal te schikken naar de noden van je gebruikers. Door hun customer journey nauwgezet op te volgen, kan je je content optimaal structureren.

Het juiste inlevingsvermogen geeft ook je zoekoptimalisatie een boost.
Mathys Heytens

Wie via zijn smartphone een restaurant googelt is eerder geïnteresseerd in de openingsuren, het adres of de menukaart dan in de biografie van de chef of de geschiedenis van het restaurant. Leef je in en bied wat je lezer wil, wanneer hij dat wilt.

Geef je SEO een boost.

Het juiste inlevingsvermogen geeft ook je zoekoptimalisatie een boost. Het helpt om de juiste sleutelwoorden te kiezen voor je copy. Dezelfde woorden die je gebruiker googelt wanneer hij op zoek is naar informatie rond een product of dienst.

Je verplaatst jezelf als het ware in de schoenen van je gebruiker.
Mathys Heytens

Je content is zo beter afgestemd op de noden van je doelpubliek, met een hogere conversiegraad als gevolg.

Maak het je gemakkelijker met persona's.

Stel eerst een of meerdere persona’s op. Zij zijn de fictieve vertegenwoordigers van je gebruikers. Vaak worden persona’s in een workshop vastgelegd.

Empathie of inlevingsvermogen helpt om je content optimaal te schikken naar de noden van je gebruikers.
Mathys Heytens

Hun persoonlijkheid, voorkeur en gedrag krijgen er een gezicht. Vanuit die kennis kan veel gemakkelijker gebruiksvriendelijke content worden geproduceerd.

Stel een Empathy map op.

Vervolgens kan je met een empathy map je persona’s gedetailleerd omschrijven en verrijken. Met deze handige, visuele tool van Dave Gray vat je samen wat het gedrag van je gebruikers beïnvloedt.

Je verplaatst jezelf als het ware in de schoenen van je gebruiker. De volgende 4 vragen komen daarbij aan bod:

  • Wat de gebruiker denkt en voelt.
  • Wat de gebruiker ziet.
  • Wat de gebruiker hoort.
  • Wat de gebruiker zegt en doet.

Je kan ook kiezen voor een uitgebreidere empathy map. Die omvat twee aanvullende kaders:

  • De wensen en verwachtingen van je gebruikers.
  • De frustraties en obstakels van je gebruikers.

Probeer het zelf en ontdek hoe je je klant beter van dienst kan zijn.

Werk samen met een empathische contentstrateeg.

Huur een van de empathische contentstrategen van Punt in om je te helpen!

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons