Heldere content voor Sport Vlaanderen.

Door Stijn van Osch - 02.10.2017.
Anakin uit Star Wars staat klaar om te vechten
Case

Sinds 1 januari 2016 gaat de Vlaamse sportadministratie niet meer door het leven als Bloso, maar als Sport Vlaanderen. Een in het oog springende vernieuwingscampagne, die ook achter de schermen heel wat impact had. Binnen de Vlaamse overheid is Sport Vlaanderen meer dan ooit dé one-stop-shop voor alles wat sport betreft. En dat is deels aan ons te danken: Punt gaf de content van de vernieuwde website vorm.

Een nieuwe digitale richting.

Bij de naamsverandering van Bloso naar Sport Vlaanderen hoorde ook een duidelijke nieuwe digitale richting. Samen met de Cronos-collega's van Monkeyshot (UX design, IA en wireframes) en District 01 (development) namen we het project in handen en zorgde we voor een frisse, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke nieuwe website voor Sport Vlaanderen, boordevol leuke, interessante en goedgeschreven content.

Van 20 Bloso-sites naar één Sport Vlaanderen-site.

Punt ging zes maanden in-house bij Sport Vlaanderen en bracht de content van meer dan 20 Bloso-websites samen in de huidige Sport Vlaanderen-site. Samen met de verschillende afdelingen binnen Sport Vlaanderen bekeken we welke content er was en welke er op de nieuwe site moest zijn, en we goten die in een duidelijke en herkenbare Sport Vlaanderen-stijl en toon. Een stijl en taal die anders is dan de moeilijke decretentaal van ministers en hun kabinetsleden, maar die toch nog steeds dezelfde essentie en subtiele betekenisverschillen wist te behelzen.

Punt bracht de content van meer dan 20 Bloso-websites samen in de huidige Sport Vlaanderen-site. Samen met de verschillende afdelingen binnen Sport Vlaanderen legden we de ingewikkelde contentpuzzel.

De stijl en toon die we kozen, is er natuurlijk ook een die aangepast is aan de verschillende doelgroepen. En dat zijn er wel wat. Van individuele en recreatieve sporters tot topsporters, van sportclubs tot lokale besturen, scholen en federaties: allemaal komen ze met hun vragen naar informatie op de eengemaakte site van Sport Vlaanderen terecht.

Puzzelen met content.

Screenshot website Sport Vlaanderen

Dat zorgde ervoor dat niet enkel de zoektocht naar de juiste toon een hele karwei was. Ook de contentpuzzel was niet in 1-2-3 gelegd. Omdat de vernieuwde site is opgebouwd vanuit de gebruiker, hebben we alle bestaande content tegen het licht gehouden. Daarbij hebben we twee belangrijke vragen gesteld: ten eerste, is deze informatie interessant en relevant voor de nieuwe site? Ten tweede, voor wie is de informatie interessant en relevant? En dan zijn we beginnen puzzelen en hebben we de juiste contentbrokjes bij de juiste doelgroepen gelegd. Om die vervolgens te herschrijven.

"Punt is erin geslaagd om alle info uit de vroegere Bloso-sites in bondige en heldere taal te herschrijven en de stijl 180 graden om te draaien."
Hilde Mertens, Sport Vlaanderen

Behalve bestaande content samenvoegen en herwerken voor de nieuwe site, vulden we ook de lacunes op met nieuw geschreven copy en doken we onder in de wondere wereld van de Vlaamse sportadministratie.

Een titanenwerk met een mooi resultaat.

“Punt heeft de nieuwe website van Sport Vlaanderen van A tot Z herschreven en dat was geen gemakkelijke opdracht," vertelt webmaster Hilde Mertens. "De vorige website bevatte veel overbodige teksten en hij was vaak in stroeve ambtenarentaal geschreven. Punt is erin geslaagd om al die info in bondige en heldere taal te herschrijven en de stijl 180 graden om te draaien. We hebben nu een vlot leesbare site, waar je je als bezoeker meteen welkom voelt."

"Bovendien is de toon nu gezet voor nieuwe content. Het is voor de verschillende beheerders van de site nu een stuk makkelijker om teksten voor de site te schrijven. Dankzij het goede voorbeeld van Punt. Wij zijn ontzettend blij dat we dit titanenwerk aan hen hebben uitbesteed.”

Wil je weten wat Punt voor jouw website kan betekenen?

Ook jouw project is een uitdaging voor ons. Wij helpen grote en kleine organisaties hun online content op punt te stellen.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact