Het geheime wapen van content marketing: het contentplan.

Door Mathys Heytens - 04.12.2015.
Kalender
Artikel

Verdwaald in je eigen zee van content? Geen idee wat best op je website, social media of nieuwsbrief komt te staan? En wanneer stuur je nu wat precies naar wie uit? Met een contentplan trotseer je makkelijk deze woelige zee.

Een contentplan brengt je content in kaart.

Een contentplan brengt je contentflow duidelijk in beeld: welke content wordt door wie, wanneer en via welk kanaal gecommuniceerd.

Zo verspreid je je bedrijfs- en productcommunicatie over verschillende media. Hoe doordachter je dit doet, hoe meer leads je zal genereren. De rol van een goede copywriter is daarbij niet te onderschatten.

Om alle kanalen van content te voorzien, maakt een content marketeer gebruik van een contentplan.
Mathys Heytens

Vind je doel met je contentstrategie.

Een contentplan heeft pas effect als je duidelijk hebt vastgelegd welk doel je wil bereiken. Wil je een snelgroeiende business? Of eerder traag maar gestaag? Wanneer wil je welke targets halen? Zorg ervoor dat je een waterdichte contentstrategie op poten hebt voor je begint aan je contentplan.

Weet wanneer en hoe je doelpubliek te vinden.

Klanten zijn constant op zoek naar antwoorden via verschillende (online) media. Wie zijn doelpubliek goed kent, kan makkelijk anticiperen door betekenisvolle content te creëren.

Zorg ervoor dat je een waterdichte contentstrategie op poten hebt voor je begint aan je contentplan.

Door op het juiste moment in te spelen op specieke noden van je (potentiële) klant, helpt u de customer journey te versnellen. Prikkel ze op het juiste moment en u slaat ze sneller aan de haak.

What’s in a plan?

Om alle kanalen van content te voorzien, maakt een content marketeer gebruik van een contentplan. Zie het als een dynamisch kader waarin volgende items worden opgelijst:

  • Een beschrijving van de verschillende topics.
  • Het doel van elke publicatie.
  • Tot welk specifiek doelpubliek je je richt.
  • Wanneer de content gepubliceerd wordt.
  • Wie verantwoordelijk is voor de creatie of aanlevering van de content.
  • Het medium dat gebruikt wordt: blog post, social media, e-mail, newsletter …
  • Door toevoeging van een contentkalender kan je ook makkelijk je toekomstige contentflow organiseren.

Help je SEO vooruit.

Een contentplan is dus de ideale tool om je content op een consistente manier uit te sturen. Wie stelselmatig interessante, up-to-date informatie verspreidt, zal zien dat zoekmachines je website hoger plaatsen in hun ranking.

Giet jouw verhaal in een contentplan.

Een bedrijfsverhaal vertalen in een contentplan gebeurt niet in een-twee-drie. Wij maken graag jouw contentplan en zorgen voor een goede uitvoering ervan.

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons