Je contentplan kent geen winterstop.

Door Anse Van der Linden - 21.12.2017.
Roze kerstballen in de bomen met het logo van Punt
Artikel

Ah bijna Kerstmis, een van de mooiste tijden van het jaar. Op kantoor ook vaak één van de rustigere tijden van het jaar. Dat wil niet zeggen dat je alles zomaar kan stilleggen, de wereld stopt namelijk niet met draaien. Zeker je contentplan mag niet stilvallen. Maar hoe doe je dat wanneer je copywriters en contentmanagers een paar dagen op vakantie zijn?

Tussen Kerstmis en Nieuwjaar lopen kantoren vaak leeg. Het is Kerstvakantie, de kinderen zijn thuis en iedereen moet naar verschillende kerstfeestjes. We zitten die dagen gewoon liever thuis bij onze familie dan bij onze collega's.

Een rustigere periode wil niet zeggen dat je het ook rustiger aan kan doen. Zeker wanneer het op je contentplan aankomt, mag ‘winterslaap’ niet in je woordenboek staan. Content blijven delen is niet alleen goed voor je vindbaarheid, je zorgt ook dat je potentiële of bestaande klanten je niet vergeten. Hier enkele tips zodat je content niet kan indommelen.

Blijf aanwezig en neem een voorsprong op je competitie.

Tijdens de feestdagen blijven mensen actief op het internet, zeker op social media. Dat is een gevolg van de befaamde fomo (fear of missing out). Iedereen wil weten hoe het anderen vergaat in deze periode. Als jij op dat moment ook actief post, zullen jouw berichten opgepikt worden.

Bovendien is de kans groot dat je concurrentie het rustiger aan doet deze week. Daar kan je handig gebruik van maken. Minder concurrentie zorgt ervoor dat jij gemakkelijker je doelgroep kan bereiken. Want jouw nieuwsbrief komt bijvoorbeeld wel in de mailbox van (potentiële) klanten.

Tot slot is consistentie erg belangrijk om je contentstrategie te doen slagen. Als je wekelijks een blogpost plaatst, dan verwacht je klant echt wekelijks een post. Sla je plots een week over, dan laat je hen in de steek en dat kan niet de bedoeling zijn.

Een voorbereid man is er twee waard.

Heb je normaal een contentmanager die zich bezighoudt met je contentflow? Is je copywriter een week gaan skiën? Hoe overbrug je die periode dan?

Wel denk eens even terug aan wat je in de middelbare school vaak te horen kreeg: "Met een goede voorbereiding doe je al de helft van het werk." Dat geldt hier ook. Bedenk op voorhand wat je in die week wil posten:

  • Een originele kerstwens
  • Een wekelijkse blogpost
  • Een nieuwsbrief
  • Een post op Facebook
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Anse Van der Linden

Lijst alles op wat de komende week de deur moet uitgaan en zorg dat alle nodige content en visuals al op voorhand gecreëerd worden. Zet je blogpost al klaar in de backend van je website. Gebruik planningtools voor je nieuwsbrief en social media die je posts automatisch kunnen plaatsen als je ze inplant. Wij werken bijvoorbeeld graag met Mailchimp en Loomly, maar je kan ook eens kijken naar HootsuiteBuffer of Hubspot. Het aanbod aan planning- en automationtools is eindeloos.

Recycleer je content.

Je kan ook bestaande content hergebruiken. Steek het in een nieuw jasje of stuur het via een ander kanaal. Op die manier kan je je contentplan gevuld houden, zonder dat je volledig nieuwe content moet creëren.

Let er wel op dat de inhoud die je wil hergebruiken niet achterhaald is. Een snelle fact check uitvoeren is zeker geen slecht idee.

Verzamel non-stop content.

Je mag dan nog zo goed voorbereid zijn, het kan altijd gebeuren dat je toch nog enkele gaten in je contentkalender moet opvullen. Leg daarom een lijst aan met ideeën die je in 'komkommertijden' of perioden met een lage bezetting kan gebruiken.

Maak aan je medewerkers duidelijk dat ze alles, elk idee, elk interessant onderwerp of artikel in die lijst moeten plaatsen. Met een uitgebreid archief aan evergreen content, content die niet tijdsgebonden is, kan je in tijden van nood relatief snel nieuwe content genereren.

Publiceer en geniet.

Als alles al klaar staat voor publicatie, hoef je de dag zelf alleen nog maar de publicatieknop in te duwen. Of zelfs dat niet als je werkt met geautomatiseerde tools. Zo kan je met een kleinere bezetting nog altijd grootse dingen neerzetten.

Heb jij moeite om een gevuld contentplan bij te houden?

Neem eens contact met ons op, samen vinden we een oplossing.

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons