Persona

Hier vind je alle artikels en cases over dit onderwerp.

 

Een doeltreffende manier om je doelpubliek grondig te leren kennen, is door te werken met persona's. Dat zijn karakteriseringen van je gebruikers waarmee je hun reacties en gewoontes gaat weerspiegelen.

Doordat je in het hoofd van die fictieve mensen kruipt, leer je je inleven in de wereld en het taalgebruik van je doelpubliek. Op die manier kan je echt relevante content creëren.

Persona's creëren kan aan de hand van een doelgroepenonderzoek. Op basis van de resultaten van dat onderzoek kan je enkele types gebruikers vastleggen. Vervolgens bepaal je voor elke type wat zij doen met jouw merk, wat ze verwachten, welk beroep ze hebben, waar ze wonen, hun leeftijd, ... Hoe specifieker je gaat, hoe duidelijker de wensen en noden van de persona's zullen worden.

Wanneer je persona's op punt staan en hun wensen en noden kent, kan je je content op hen afstemmen. Je zoekt naar de juiste tone of voice en bepaalt welke soort content voor hen relevant is. Daarna kan je gaan creëren.

Let er wel op dat je je niet zo hard inleeft in je doelpubliek dat je je eigen doelstellingen en identiteit uit het oog verliest. Wanneer je enkel naar de wensen van je doelpubliek praat zonder dat je er als merk achterstaat, kan je inlevingsvermogen meer kwaad dan goed doen.

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons