Maak de customer journey onvergetelijk.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) - 19.02.2018.
Een vlotte customer journey is van levensbelang om klanten aan je te binden.
Artikel

De customer journey is erg belangrijk. Waar vroeger het meest opvallende bedrijf veelal met de klanten ging lopen, zoeken klanten tegenwoordig naar bedrijven die hen op hun wenken bedienen. Alleen maar alomtegenwoordig zijn werkt niet. Je moet subtieler te werk gaan om bij je klant te blijven hangen. Hoe je dat doet? Door hen altijd de juiste content voor te schotelen, de hele reis lang.

Ken je klanten en de reis die ze maken.

Om de customer journey van je klanten te optimaliseren, is het belangrijk dat je weet wie je klanten zijn, wat ze doen en waarnaar ze op zoek zijn. Enkel zo kan je je content en tone of voice op je klanten afstemmen om jouw boodschap over te brengen.

Als je weet wie je doelgroep is, dan moet je ook de customer journey leren kennen. Kruip in de huid van je klanten en ga op zoek naar alle contactpunten tussen je merk en je potentiële klant. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat doet de klant hier?
  • Wat was de motivatie om tot dit punt te komen?
  • Wat motiveert hem of haar om verder te gaan?
  • Wat kan op dit punt problemen of frustraties veroorzaken?
Als je weet waar het schoentje wringt, dan kan je de journey gaan optimaliseren.

Stel dat je zonnepanelen verkoopt en installeert, dan is de kans groot dat je klanten op je website zoeken naar informatie over zonnepanelen. Als je in je uitleg veel vakjargon gebruikt, dan kunnen er frustraties optreden en haakt de klant mogelijk af omdat hij de informatie niet begrijpt.

Bied de juiste content aan op het juiste moment.

Tijdens de customer journey doorloopt een geïnteresseerde, potentiële klant verschillende fasen. In elke fase ervaart die andere emoties. Door een antwoord te bieden op elk van die emoties, neem je de geïnteresseerde mee in je verhaal.

Laat weten dat je bestaat.

Als de wereld niet van je bestaan afweet, ga je nooit klanten genereren.  In deze fase trigger je de nieuwsgierigheid van potentiële klanten.

Schrijf een artikel ‘Waarom zonnepanelen goed voor je zijn.’ Iemand die al weet dat hij zonnepanelen wil zal hier bevestiging in vinden. Iemand anders kan met een artikel als dit warm gemaakt worden voor het idee.

Wek interesse in jouw bedrijf.

Behoud de aandacht van je potentiële klant met interessante artikels, infographics, video’s, quizzes, enzovoort. Zet bijvoorbeeld op je homepage een link naar een artikel ‘Zonnepanelen in 10 interessante feiten’ of maak een video of infographic over de werkwijze van je bedrijf.

Zorg dat de klant jouw bedrijf in overweging neemt.

Je potentiële klant zal research doen. Hij of zij moet jouw bedrijf als waardige optie zien tussen de concurrentie. Maak duidelijk waarom jij anders (en beter) bent dan de rest. Dit kan door reviews te tonen, cases te schrijven, proefperiodes aan te bieden, …

Als je zonnepanelen verkoopt, maak je een offertesimulator voor op je website. Je onderscheidt je dan van de anderen omdat jij de mogelijkheid biedt om een snel een eerste prijsschatting te maken, zonder echt contact op te nemen.

Laat de klant tot actie overgaan.

Wanneer je als beste optie uit de research van de klant komt, kan je de klant tot actie bewegen. In deze fase zijn goede call-to-actions van groot belang. Zo kan je onder de prijsschatting van je offertesimulator een knop plaatsen om ‘een offerte op maat van jouw huis’ aan te vragen.

In deze fase is vertrouwen ook heel belangrijk. Schrijf een duidelijk offerte voorstel en maak de begeleidende brief persoonlijk door de echte namen te gebruiken in de opening en de afsluiting.

Blijf de klant volgen en ondersteunen.

Als je trouwe klanten wil creëren, blijft de customer journey nog tot lang na de eerste aankoop duren. Met een goede opvolging na verkoop maak je van een klant een ambassadeur die jouw bedrijf aanraadt bij zijn kennissen.

Maak op je website een pagina over de service na verkoop, voorzie een veelgestelde vragen sectie, zorg dat je klantendienst makkelijk te bereiken is, … .

Tijd om content te maken!

Heb je de customer journey van je klanten helemaal in de vingers? Goed zo, dan is het nu tijd om content te maken. Verlies deze tips niet uit het oog:

  • Zorg voor een consistente tone of voice. Hoewel je in elke fase andere content en contenttypes zal gebruiken , gebruik je wel altijd dezelfde taal. Je moet je merk steeds eenduidig en helder overbrengen.
  • Verlies je eerder verworven klanten niet uit het oog. Je content moet op zo een manier geschreven zijn dat je prospects kan veranderen naar nieuwe klanten, maar tegelijkertijd moeten ook je bestaande klanten zich aangesproken blijven voelen.
  • Vergeet niet om de customer journey van je klanten regelmatig opnieuw te bekijken. De customer journey is een product van de tijd. Klanten veranderen, maar ook de technologie staat niet stil. Het is dus belangrijk dat de customer journey mee kan veranderen met de tijd.
Weet je niet zeker of jouw content (potentiële) klanten begeleidt op hun journey?

Onze contentstrategen en copywriters helpen je om een strategisch contentplan op te maken waarmee je jouw doelpubliek helemaal meesleept.

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons