Marketing automation, de schrik van goede content

Door Anonymous (niet gecontroleerd) - 29.01.2018.
Met marketing automation gebruik je software om bepaalde (vaak repetitieve) marketingtaken te automatiseren.
Artikel

Marketing automation, de kans is klein dat je er nog nooit van gehoord hebt. De laatste jaren stond het vrijwel in elk trendlijstje, en veel bedrijven zijn er hals-over-kop ingevlogen. In hun zoektocht naar conversie, clicks en leads produceren veel bedrijven in het wilde weg artikels, snippets, video's of nieuwsbrieven. Vaak verliezen ze de basis uit het oog: goeie en doeltreffende content.

Voor wie toch nog niet weet wat marketing automation precies is, geven we een korte definitie: Met marketing automation gebruik je software om bepaalde (vaak repetitieve) marketingtaken te automatiseren.

Marketing automationtools zouden het leven van de marketeers dus vergemakkelijken. En dat doen ze ook maar we merken dat marketeers het zich soms te gemakkelijk maken.

De macht van marketing automation.

Hubspot, Marketo, Eloqua, OutMarket, Pardot, ... marketing automation tools en (big) data zijn hot. Als je kijkt naar de beloftes die deze tools doen, is dat ook niet echt verbazingwekkend. Wie zijn marketingprocessen automatiseert, kan kosten en tijd besparen. Bovendien haal je ook opvallend meer leads binnen.

Marketing automation tools geven de indruk dat de technologie erg simpel is en dat een goed plan van aanpak niet nodig is. Niets is minder waar.

Uit onderzoek van The Annuitas Group blijkt dat bedrijven die prospectie doen via marketing automation 451 % meer goede leads binnenhalen. Nucleus Research spreekt over een verhoogde salesproductiviteit van 14,5 %, en over 12,5 % minder overheadkosten in het marketingdepartement.

Cijfers vertellen niet het hele verhaal.

Helaas vertellen die cijfers niet het hele verhaal. Marketing automation kan inderdaad veel leads genereren maar als je het verkeerd aanpakt, is het als water naar de zee dragen, nutteloos.

If your content sucks, it will suck expensively.
Erik Deckers

Veel bedrijven focussen enkel op het genereren van steeds meer leads, zonder te denken over de boodschap die ze willen uitdragen. Vaak onderzoekt men ook niet voldoende waar een bedrijf goede leads kan vinden.

Er wordt veel geïnvesteerd in tools om leads binnen te halen maar als de boodschap niet goed zit, of je zit op de verkeerde kanalen, dan zal die investering niets opbrengen. Of om het in de woorden van Erik Deckers (eigenaar van Pro Blog Service) te zeggen: “If your content sucks, it will suck expensively”.

Begin met een sterk strategisch plan.

Marketing automation software geeft vaak de indruk dat de technologie erg simpel is. Dat je er aan kan beginnen zonder dat een goed plan van aanpak nodig is. Maar niets is minder waar, begin niet in het wilde weg content te maken. Wil je van je investering in een marketing automation tool een succes maken? Dan heb je een strategisch plan nodig:

  • Lijst je doelstellingen op.
  • Leer je doelpubliek kennen. Wat zijn hun noden? Waar kan je hen vinden?
  • Kijk naar je bestaande data. Op welk kanaal, via welk type content haal je nu de beste leads binnen? Waar en waarom verlies je nu leads in de funnel?
  • ...

Met deze informatie kan je een contentstrategie bouwen. Wanneer die strategie op punt staat, kan je een contentplan opstellen dat je met de hulp van je automation tool kan uitvoeren.

Marketing automation is geen eenmalige inspanning, regelmatig bijsturen is een must.

Je leest het goed, je tool is slechts een hulpmiddel. Je hebt nog steeds menselijk kapitaal nodig om de kwaliteitsvolle content te creëren die je tool zijn verspreiden. Marketing automation is geen allesvervangende software.

Kijk verder dan je neus lang is.

We zien vaak dat automation tools enkel gebruikt worden om mailings en nieuwsbrieven te automatiseren. Maar marketing automation heeft veel meer mogelijkheden!

Denk eens na over direct messaging, sms, gepersonaliseerde content op je website, enzovoort. De tools zijn een hele investering, dan kan je er maar beter alles uithalen.

Ten slotte willen we je er nog op wijzen dat je automation plan, net als je content strategie geen eenmalige inspanning is. Analyseer de resultaten van je campagne, niet alleen na afloop maar ook tijdens. Zo kan je zien waar je toch leads kwijtgeraakt en kan je op tijd bijsturen.

Hulp nodig bij je strategisch plan? Of op zoek naar iemand die doeltreffende kwaliteitscontent kan schrijven? De contentstrategen en copywriters van Punt steken graag een handje - of twee - toe.

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons