Met persona's maak je je content persoonlijk.

Door Lazlo Cootmans - 27.07.2017.
Prinses Leia Organa
Artikel

Een doeltreffende contentstrategie houdt niet enkel rekening met het merk dat aan het woord is, maar ook met het doelpubliek dat het wil aanspreken. Voor je aan je content kan beginnen, sta je dus voor een belangrijke opdracht: je moet je doelpubliek leren kennen. En dat doe je door content persona's op te stellen.

Geef je publiek een persoonlijke aanpak.

Je publiek verwacht altijd en overal een persoonlijke aanpak. In je winkel, maar ook op je site. Wil je je doelpubliek bereiken met je content? Wil je hen een aanpak op maat aanbieden, dan moet je weten wat ze precies willen. En wat niet.

Wil je meer inzicht in je doelpubliek? Dan moet je aan de slag met wat voor een contentstrateeg een van de meest essentiële tools is: de content persona.

Met content persona's krijgt een contentstrateeg inzicht in je doelpubliek. Daarom is het voor hem een van de meest essentiële content tools.
Lazlo Cootmans

Met content persona's baken je je territorium af.

Om doeltreffend te zijn, heeft je contentstrategie richting nodig. Wat wil je bereiken? Een e-mailadres inwinnen? Iets verkopen? Een nieuwe volger overtuigen op sociale media?

Voor je je doel bepaalt, moet je eerst je territorium afbakenen: wie wil je overtuigen? Om dat te achterhalen zijn content persona's van cruciaal belang. Ze helpen je namelijk om jouw contentfuncties te vervullen. Want waar Jan Janssens warm voor loopt, kan Peter Peeters namelijk koud laten, en omgekeerd.

Maak een schets van je targets.

In een content persona schets je jouw ideale target. Schuw geen details bij het uittekenen van je doelpubliek, want in iedere hoek schuilt iets waarop je met je content kan inspelen.

Deze terugkerende vragen vormen de basis van een persona:

  • Wat zijn de demografische kenmerken van de personen die je wil bereiken?
  • In wat voor bedrijf werkt hij/zij?
  • Welke functie heeft hij/zij binnen het bedrijf?
  • Waar haalt de persoon zijn of haar content?
  • Wil die persoon geïnformeerd of geïnspireerd worden? Of heeft hij/zij ondersteuning nodig?
  • Hoe voelt die persoon zich?
  • In hoeverre is hij/zij vertrouwd met het merk?
  • Hoeveel achtergrondinfo heeft die persoon? Wat is zijn/haar kennisniveau?

Research je doelpubliek.

De antwoorden op bovenstaande vragen zijn de ruwe lijnen waarin je jouw content persona inkleurt. De rest vul je op met onderzoeksgegevens. Vermijd nattevingerwerk en verzamel zo veel mogelijk concrete informatie. Dat kan je op drie verschillende manieren doen.

  • Via online onderzoek
  • Via interviews
  • Via concurrentieanalyse

Online vind je voornamelijk algemene informatie over de leefwereld van jouw doelpubliek. Die kan werkgerelateerd zijn: voor welke uitdaging staat zijn of haar sector momenteel? Maar ook persoonlijk: wat zijn de actuele vragen in zijn of haar leven?

Informatie uit interviews is doorgaans betrouwbaarder dan online onderzoek. Praat met je klanten. Bespreek de sectoren waarin zij actief zijn, waar ze hun informatie halen en welke content hen aanspreekt. Schotel ze wat content voor, laat ze vertellen wat hen het meeste aanspreekt en waarom.

Praat met je klanten. Informatie uit interviews is doorgaans betrouwbaarder dan online onderzoek.
Lazlo Cootmans

Uiteindelijk moet je ook actief op zoek gaan naar concurrenten. Wie focust zich op dezelfde doelgroep en hoe doen ze dat? Tools zoals BuzzSumo helpen je aan de hand van trefwoorden om content te vinden die aanslaat. Daaruit leid je af welke content werkt, wie jouw concurrenten zijn en via welke weg jouw doelpubliek informatie vindt.

Maak nu je content persona op.

Wanneer je een helder beeld hebt over de werksituatie en het persoonlijke leven van jouw target, dan giet je dat in een identiteitsfiche. Wees zo uitgebreid mogelijk. Bouw een verhaal rond ieder persona:

  • Wat is zijn of haar naam?
  • Waar werkt hij of zij?
  • Met welke frustraties zit die persoon momenteel?
  • Op welke problemen kan jij inspelen en hoe?

Lijst ook op welke websites de persoon vaak bezoekt en welke boeken en tijdschriften hij of zij graag leest.

Maak je persona zo levendig mogelijk. Bouw een verhaal rond elk persona.
Lazlo Cootmans

Maak je persona zo levendig mogelijk. Vraag je bijvoorbeeld luidop af hoe die persoon spreekt en hoe niet, en zet de twee tegenover elkaar in een tabelletje. Dat is belangrijk om de juiste tone of voice te vinden in jouw eigen content.

Maak persona's voor alle verschillende doelgroepen die je wil aantrekken. Let erop dat je ook niet te breed gaat. Hoe meer profielen je uitwerkt, hoe algemener je content zal worden. Richt je op drie tot maximaal vijf uiteenlopende profielen.

Gebruik je persona's als toetssteen voor je content.

Toets alles wat je creëert af aan die ideale doelpersonen. Stippel uit waar ze jouw content vinden, hoeveel tijd ze aan jouw werk willen besteden en welke actie ze uiteindelijk uitvoeren wanneer ze de content bekeken hebben.

Persona's vormen het fundament van iedere doordachte contentstrategie. Hoe uitgebreid moet je gaan? Hoeveel info moet je verzamelen? Hoe concreet moet je worden? Dat is vaak de moeilijkheid. Wij maken er onze missie van de juiste content bij de juiste personen te brengen.

Onzeker over jouw doelpubliek?

We helpen je graag om de basis van jouw contentstrategie te leggen. Wij leren je jouw content persoonlijk te maken.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact