Ontdek hoe DataMotive een eigen merkidentiteit kreeg.

Door Lazlo Cootmans - 14.02.2018.
Logo DataMotive
Case

Als Business Intelligence-expert is DataMotive lang niet de enige SAP-partner in België. Het bedrijf tussen de vele concurrentie in het oog laten springen, was dan ook de missie van Punt.

DataMotive wilde haar merk opfrissen met een nieuw logo om zich te onderscheiden van de concurrentie. Na een eerste verkennend gesprek met het bedrijf, ontdekten we echter dat het verhaal van de BI-expert nog niet helemaal op punt stond.

Een plaats vinden tussen de concurrentie.

In een reeks workshops gingen we eerst op zoek naar de kern van DataMotive. Waar staat het bedrijf net voor, en wat onderscheidt het van de rest?

We analyseerden de concurrenten van DataMotive en bekeken wat er leeft in de BI-sector. We legden de positionering van het bedrijf vast, en stelden een strategische aanpak op in een uitgebreide strategische oefening.

Aan het einde van de rit, kwam er één duidelijk doel naar voren: DataMotive een toegankelijk en persoonlijk merk maken. De vele BI-bedrijven in België staan naast elkaar als relatief onuitnodigende, onpersoonlijke merken die uitblinken in expertise, maar niet in toegankelijkheid.

Een meer persoonlijke huisstijl.

DataMotive zal hierin voortaan met een menselijke huisstijl het verschil maken, zonder onprofessioneel over te komen.

Waar de concurrentie het vaak afstandelijk houdt met een technische look, en een focus op de technologie en het IT-aspect, ligt de klemtoon bij DataMotive op de persoon achter de technologie. Het team komt in beeld, en er worden meer dan alleen afbeeldingen van personen in een strakke businessomgeving gebruikt. 

Nieuwe stijlgids.

We begonnen met een logo waarin nog steeds het herkenbare blauw van het DataMotive-merk bewaard bleef. Vormelijk experimenteerden we met grafieken en statistieken om tot een uniek resultaat te komen. Op die manier blijft de kern van wat DataMotive doet bewaard in één oogopslag.

Verder schreef Punt een stijlgids uit die DataMotive helpt meer persoonlijk uit de hoek te komen dan de concurrentie. Welke afbeeldingen passen op de website? Welke toon moeten de teksten van DataMotive net aanslaan? Hoe zal het bedrijf vormelijk zich onderscheiden van de rest?

Punt stelde daarvoor eerst de branding van het merk scherp. Punt trad in dialoog met DataMotive om de kernwaarden van het bedrijf te bewaren. We stelden scherp hoe het DataMotive-merk in de markt moet staan. Namelijk: persoonlijk en benaderbaar, maar nog steeds professioneel met een duidelijke expertise.

Nieuwe website en collaterals.

We herwerkten de DataMotive-website. Zo creëerden we wireframes voor de nieuwe website, herschreven we de webteksten en verhoogden we de vindbaarheid van het bedrijf met een grondige SEO-optimalisatie. We waakten over de stijl die we eerder in de stijlgids vastlegden en kozen bewust de minst corporate-ogende afbeeldingen om DataMotive op te laten vallen naast zijn concurrenten.

Uiteindelijk stonden we nog bij in het opmaken van enkele collaterals zoals offertemappen, visitekaartjes, en templates voor Word en Powerpoint. Allemaal om een samenhangend geheel te vormen in de communicatie van het bedrijf.

Dankzij een samenwerking met Punt, onderscheidt DataMotive zich nu van de droge, strakke concurrerende merken. De nieuwe, SEO-vriendelijke website van DataMotive kan je nu ontdekken op www.datamotive.be.

Wil jij je ook onderscheiden van je concurrenten?

Wil je ook in het oog springen tussen je concurrenten? Neem snel contact op met Punt, wij helpen je het verschil maken.

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons