Overtuig je lezers met de juiste call-to-action.

Door Lazlo Cootmans - 18.08.2017.
Verschillende calls-to-action
Artikel

Bestel dit, beoordeel dat, klik hier, koop daar, ... . Calls-to-action (CTA's) zijn overal aanwezig. En met reden, want ze overtuigen je bezoeker om je e-mails en website verder te verkennen, tot op conversie toe. Hoog tijd dus om die CTA's een keer grondig te bekijken.

Hoe ziet een goede call-to-action eruit?

Waar je ook kijkt op het web, CTA's nemen een vergelijkbare vorm aan. Daar is een reden voor. Wanneer je de juiste vorm en stijl respecteert, kan een actieknop immers tot 121% meer clicks opleveren.  Die basisprincipes voor een goede call-to-action kunnen we in een lijstje samenvatten:

  • Gebruik een wervende schrijfstijl en begin steeds met een werkwoord. Voorbeelden: 'Schrijf je nu in', 'abonneer je nu'.
  • Gebruik tijdsbepalende woorden om een gevoel van urgentie op te roepen. Voorbeelden: 'Bestel nu', 'koop snel'.
  • Laat je actieknop opvallen met een contrasterende kleur, specifieke vorm en in het oog springende typografie.
  • Hou de boodschap concreet en toon duidelijk wat je gebruiker kan verwachten. 'Klik hier' zegt bijvoorbeeld niets.
  • Hou je zin kort. Beperk je tot maximaal vijf woorden.
  • Schep een geruststellende context die aanmoedigt om door te klikken. Webshops plaatsen de levertijd van een product bijvoorbeeld vaak boven de 'bestel nu'-knop.

Vijf tips voor een doeltreffende CTA.

Het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken, ook bij calls-to-action. Kleine, soms onbenullige trucs zorgen voor een hogere clickthrough rate (CTR) op je actieknop. Let op de volgende puntjes en je komt al een heel eind.

1. Maak er een knop van.

CTA's komen in verschillende vormen en maten. De knop of button blijft de meest succesvolle vorm. Hij valt op en maakt meteen duidelijk dat hij klikbaar is. Wij hebben het niet voor niets over een actie'knop'.

Copyblogger nam de proef op de som. Het merkte dat 45% meer mensen doorklikten op een link wanneer die in een knop-vorm was gegoten. Dat komt omdat we knoppen automatisch associëren met iets klikbaars.

Daartegenover verwachten we ook van andere elementen dat ze klikbaar zijn. Van afbeeldingen en onderlijnde tekst, bijvoorbeeld. Zorg er dus voor dat je CTA's steeds klikbaar ogen én zijn.

2. Maak het persoonlijk.

Wanneer je een actieknop in de eerste persoon schrijft, stijgt de kans op een click met 90%. Dat ontdekte Michael Aagaard na een A/B-test waarin hij 'your' verving door 'my'. Potentiële klanten voelen zich meer betrokken bij knoppen die hen in de eerste persoon aanspreken.

Door in de eerste persoon te schrijven, kan de gebruiker zich bijna letterlijk inbeelden dat hij de actie die de knop voorstelt, uitvoert. Je verlaagt op die manier de drempel om tot een klik te komen.

3. De kleuren maken de knop.

Je actieknop moet opvallen. Daar kan je makkelijk voor zorgen door hem in een contrasterende kleur te zetten. Maar de kleurenpsychologie gaat nog verder. Heel wat websites hebben het effect van de juiste kleur bij de juiste boodschap al uitgetest, en bijna allemaal stelden ze vast dat oranje de meest succesvolle kleur was.

4. Geef je bezoeker opties (maar overdrijf niet).

Een bezoeker wordt graag de weg gewezen, maar hij vindt het niet fijn om bij het handje genomen te worden. Probeer meerdere calls-to-action te gebruiken, maar overstelp je bezoeker niet met opties.

Als je maar één optie geeft, dan zal je bezoeker zich te veel geleid voelen naar het punt waar je hem naartoe wil brengen. Geef je te veel opties, dan weet de bezoeker niet welke de beste is en haakt hij ook af.

5. Maak geen loze beloften.

Een goede call-to-action is niet alleen kort, wervend en opvallend. Hij levert alleen maar een conversie op wanneer je ook relevante content achter de knop steekt. Verleid je bezoeker dus niet met loze beloften en een flitsende actieknop. Waak over een samenhangend verhaal over heel je website.

Aan de slag met goede CTA's.

Punt helpt je jouw lezers te overtuigen door te klikken op jouw calls-to-action.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact