Schrijven voor het web: vier essentiële regels

Door Mathys Heytens - 04.12.2015.
Een arm van een persoon die aan het schrijven is
Artikel

Copywriting wordt al te vaak herleid tot foutloos schrijven. Toegegeven, een uitmuntende kennis van grammatica mag je inderdaad van een copywriter verwachten. Maar hij doet zo veel meer dan dat. Door je boodschap op de juiste manier te presenteren aan het juiste publiek, inspireert hij en overtuigt hij, en zorgt hij ervoor dat je content zijn doel bereikt.​​

Hoe geef je je verhaal vorm? Waarop moet je letten als je relevant wil zijn en een betekenisvolle band met je doelpubliek wil opbouwen? Deze vier essentiële basisregels zorgen ervoor dat je voortaan goed beslagen het ijs betreedt.

1. Weet voor wie je schrijft

Hoe duidelijker je weet voor wie je aan het schrijven bent, hoe beter je tekst zal worden. Aan wie is je boodschap gericht? Wie zijn je bezoekers van je site? Wie heeft er baat bij wat je te vertellen hebt? Wie op dergelijke vragen een sluitend antwoord kan geven, zal er beter in slagen om zijn boodschap de juiste toon en relevantie te geven.

Een doeltreffende manier om je doelpubliek binnenstebuiten te keren, is door te werken met persona's: fictieve figuren die de gebruiken, reacties en gewoontes van je gebruikers weerspiegelen. Door in het hoofd van die fictieve gebruikersarchteypes te kruipen, leer je je in te leven in hun wereld en maak je je de taal van je publiek eigen. Op die manier kan je hen echt relevante inhoud voorschotelen.

2. Schrijf beknopt en helder

Studies wijzen uit dat websitebezoekers erg ongeduldig zijn: gemiddeld spenderen ze 7 seconden op een webpagina. Veel tijd om te lezen hebben ze niet. Als copywriter hou je daar best rekening mee. Je missie is om hen zo snel mogelijk te overtuigen van je boodschap, en dat doe je het meest effectief door duidelijk en bondig te zeggen waar het op staat.

Het kan beslist geen kwaad om je woordgebruik onder de loep te nemen. Zorg er niet alleen voor dat je foutloos schrijft, maar denk ook na over elk woord en elke zin die je gebruikt. Vermijd al te ingewikkelde vaktaal. Gebruik geen passieve, maar actieve werkwoorden. Zo zet je je bezoekers aan tot actie.

En wanneer je klaar bent? Leg dan even je schrijfsel aan de kant. Bekijk het op een later moment opnieuw, en schrap wat niet essentieel is.

3. Vertrek vanuit de omgekeerde piramide

In zekere zin kan je het leesgedrag van je bezoekers vergelijken met iemand die vluchtig de krant doorbladert en enkel de krantenkoppen leest. Door de omgekeerde piramidetechniek te hanteren in je tekst, kan je daarop inspelen.

Omdat je bezoekers je webpagina vaak scannen of erg vluchtig lezen, is het van belang dat je snel terzake komt. Omdat je niet weet wanneer je bezoeker stopt met lezen, staat de belangrijkste informatie van je tekst - wat noodzakelijk is voor je boodschap - helemaal bovenaan. Doorgaans kan deze informatie worden samengevat als het antwoord op de vijf W's: Wie? Wat? Waar? Waarom? Waartoe? Zorg eventueel voor een korte samenvatting bovenaan de pagina, waarin je de kern van je boodschap verduidelijkt.

Nadat je je kernboodschap hebt overgebracht, ga je over op de iets minder relevante zaken: details ter uitbreiding van je boodschap, meer diepgaande informatie over wat je te vertellen hebt. Wie geïnteresseerd is, kan verder lezen. Wie niet verder leest, heeft tenminste de kern van het verhaal mee.

Helemaal onderaan de piramide vind je nuttige links, fait-divers en brede achtergrondinformatie.

4. Geef je tekst een overzichtelijke structuur

Nu je weet dat je bezoekers je content nauwelijks lezen, maar eerder scannen, hoeven we je niet meer te wijzen op het belang van een goede structuur. Schrijf een korte samenvatting bovenaan je pagina, en beperk je tot één idee per alinea.

Zorg bovendien voor overzichtelijke en logische (tussen)titels, waarin je de belangrijkste kernwoorden samenvat. Die hebben niet alleen als effect dat je lezer helemaal mee is, maar ook dat zoekmachines je makkelijker vinden en indexeren. En dat heeft zijn voordelen voor je SEO-ranking.

Als uitsmijter nog een laatste tip van een ervaringsdeskundige: het is veel eenvoudiger om een inspirerende titel voor je artikel te bedenken wanneer je tekst helemaal af is. Schrijf die dus als laatste. En nu: aan de slag

Begin nu met goede webcontent.

Wil je goede webcontent en weet je niet hoe eraan te beginnen? Punt helpt je heldere teksten te schrijven.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact