SEO-optimalisatie of goede content, wat is belangrijker?

Door Anse Van der Linden - 14.05.2018.
SEO in contentstrategie
Artikel

Over SEO zijn al heel wat woorden gevloeid. De meeste bedrijven vinden het dan ook heel belangrijk dat hun website goed gevonden wordt door zoekmachines. Maar vaak zien we dat zoekmachineoptimalisatie ten koste gaat van goede content. Maar is dat erg? Wat is belangrijker, hoog ranken in de zoekresultaten of bezoekers aantrekken met sterke content?

Eerst wat definities

Zoekmachineoptimalisatie is het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante, trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) en zoekterm(en). “ Dat is de definitie die wikipedia geeft voor SEO.

Goede content is die content die relevant is voor de doelgroep waarvoor het gecreëerd werd. Stel je even voor dat je een website hebt die zich specialiseert in de veganistische levenstijl. Dan is het weinig relevant om recepten met vis te delen. De bezoeker van jouw website is daar namelijk niet naar op zoek.

SEO is veel meer dan keywords

De tijd dat je een webpagina gewoon kon volproppen met keywords en zo Google kon misleiden om je hoger te plaatsen in de resultaten is voorbij. Deze en andere ‘truuken van de foor’ gaan ten koste van de gebruikservaring van je bezoeker. Iets wat zoekmachines de laatste jaren steeds belangrijker zijn gaan vinden. 

Tegenwoordig gaat het veel meer om context dan om keywords. Zoekmachines beperken zich niet meer tot wat er letterlijk op je website staat. Ze graven dieper in je website, kijken naar meta-data, headers, links, enzovoort. Al deze zaken moeten een logisch geheel vormen voor de zoekmachine.

Bovendien bestaat er ook zoiets als 'technische SEO' dat dan weer heeft te maken met de opbouw van je url's, de structuur van je website, enzovoort. Deze zaken hebben ook allemaal een invloed op je ranking in de zoekresultaten. Maar daar dieper op ingaan zou ons te ver brengen van het doel van dit artikel.

Kan ik dan geen keywords meer gebruiken?

Keywords volledig links laten liggen, uit angst voor een afstraffing door de zoekmachines is ook niet de bedoeling. Je moet gewoon zorgen dat je enkel keywords gebruikt die relevant zijn voor jouw website en goed nadenken over de plaatsen waar je ze gebruikt.

Je gebruikt zoekwoorden best op plaatsen waar ze veel gewicht krijgen. Dit zijn headers en tussentitels, alt-tags, description tags, de eerste alinea's van je tekst, enzovoort...

Doordat je belangrijke zoektermen niet meer te pas en te onpas in je teksten plaatst, blijft je tekst ook aantrekkelijk voor de lezer. De lezer plezieren, zou namelijk altijd je hoofddoel moeten zijn.

Denk mobile-first.

Nog belangrijker tegenwoordig dan strategisch geplaatste zoekwoorden, is een mobielvriendelijke website. Zoekmachines worden steeds minder op desktop gebruikt en steeds vaker op mobiele toestellen. Dat is ook de reden waarom Google hier veel waarde aan hecht wanneer het websites rankt.

Sterker nog, sinds het begin van 2018 is Google begonnen met de uitrol van een mobile-first aanpak. Dat wil zeggen dat ze binnenkort enkel nog mobiele websites zullen crawlen om websites te ranken.

Goede content is meer dan relevante content.

Het basiscriterium voor goede content is natuurlijk dat hij relevant is voor de doelgroep waarvoor je schrijft maar het is nog zo veel meer.

Goede content is ook origineel en toepasbaar. Eens je gevonden hebt welke onderwerpen er toe doen voor jouw doelpubliek, kan je gaan schrijven. Als je écht goede content wil schrijven, schrijf je niet wat anderen ook al hebben geschreven. Akkoord, je zal over dezelfde onderwerpen schrijven als je concurrenten maar probeer steeds een andere, originele invalshoek te vinden. Maak het bruikbaar.

Goede content is niet alleen origineel en toepasbaar, het is ook goed gecreëerd.

Neem nu terug de veganistische website als voorbeeld. Wanneer de website zich beperkt tot een theoretische uiteenzetting van wat veganisme precies is, staat hij op dezelfde lijk als een pagina op Wikipedia. Maar stel nu dat de website boordevol recepten staat die ingestuurd werden door de bezoekers, dan wordt de website echt nuttig en toepasbaar.

Los van het inhoudelijke, is goede content ook goed gecreëerd. Denk daarbij aan heldere structuren, toegankelijk taalgebruik en een passende tone of voice, maar ook aan visuals van voldoende hoge kwaliteit die voorzien zijn van een alt-tag.

Wat is het belangrijkste?

Wat is er nu belangrijker, SEO optimalisatie om goed gevonden te worden of goede, sterke content waar je klant naar op zoek is? Het enige juiste antwoord is dat ze even belangrijk zijn. SEO optimalisatie en goede content gaan door de verschuivende prioriteiten van zoekmachines steeds meer hand in hand.

Zoekmachines zetten de gebruiker steeds centraler, en wie een goed draaiend bedrijf wil runnen, doet dat ook. Dus wil je scoren bij zoekmachines, dan heb je goede content nodig. Wil je scoren bij je doelpubliek, dan heb je diezelfde goede content nodig. Uit goede content volgt dus conversie en een goede SEO score, die op haar beurt weer kan leiden tot conversie.

Vind je het moeilijk om een goed evenwicht te vinden tussen goede content en optimalisatie van je pagina's voor zoekmachines? Punt kan je helpen!

Dit artikel gaat over: 
SEO

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons