Tools die jouw contentplan naar een hoger niveau tillen

Door Anse Van der Linden - 12.04.2018.
Zet je contentplan op scherp met de juiste tools.
Artikel

Contentstrategie? Check! Contentplan op basis van die strategie? Check! Consistente uitvoering? Iets minder check. Het is een veelvoorkomend fenomeen: je hebt een nieuw contentplan opgesteld en je begint enthousiast met de uitvoering ervan. De eerste weken zijn goed gevuld maar daarna geraakt je inspiratie op of het wordt te druk om je plan te blijven bijhouden en aanvullen. Lees hier hoe wij dat bij Punt proberen te vermijden.

Een contentplan is essentieel als je je bedrijf met content marketing onder de aandacht wil brengen. Dat toonden we in een vorig artikel over contentplanning al aan. En hoewel iedereen het belang van een contentplan ondertussen kent, is de uitvoering ervan vaak nog een probleem. In het begin loopt alles goed maar wanneer de inspiratie opgeraakt of het drukker wordt, verdwijnt het contentplan meestal naar de achtergrond.

Een duidelijke workflow met projectmanagement-tools.

Om een contentplan te kunnen uitvoeren, leg je best een workflow vast. Bepaal wie voor welke stap verantwoordelijk is. Hier bij Punt maken we deze workflow zichtbaar in de projectmanagement-tool Asana. In deze tool kan je projecten aanmaken, taken en subtaken aanmaken. Je kan de taken ook van elkaar afhankelijk kan maken. Elke (sub)taak kan je toewijzen aan de persoon die daar verantwoordelijk voor is.

Neem nu dit artikel als voorbeeld. De hoofdtaak in Asana was 'blogpost contentplan'. Deze taak werd onderverdeeld in drie subtaken: 'schrijven copy', 'design visuals' en 'eindredactie en publicatie'.

Deze taken zijn afhankelijk van elkaar: wanneer de copywriter aanduidt klaar te zijn met de copy, krijgt de designer een melding dat hij visuals kan creëren. Wanneer ook het design-taakje wordt afgevinkt, komt de project manager in actie die de eindredactie en publicatie op zich neemt.

Andere interessante projectmanagement-tools zijn onder meer TrelloBasecamp en Teamleader.

Met een duidelijke workflow kan je vastleggen wie verantwoordelijk is voor een bepaalde stap.

Automatiseren met planningtools.

Planningtools zoals Loomly zijn ideaal om op drukke momentent consistent te blijven in je social media. Met zo'n tool kan je op één moment meteen een hele reeks posts inplannen die dan op de geplande momenten automatisch worden geplaatst.

De downside van zulke tools is dat zo'n third party posts minder bereik krijgen. Veel social media kanalen willen namelijk niet dat je via een derde partij op hun platform post en pasten daarom hun algoritmes aan. 

Zorg dus dat je op regelmatige basis ook zelf rechtstreeks op je social kanalen post. Facebook wil dat rechtstreeks posten stimuleren en ontwikkelde in hun Facebook Business Manager ook de mogelijkheid om berichten in te plannen. In de business manager kan je al je pagina's beheren maar ook advertentiecampagnes runnen en uitgebreide statistieken opvragen.

Regelmatig posten is een must, maar zorg dat je niet 'spammerig' overkomt.

Door automatisatie heb je zelf meer tijd voor andere zaken. Perfect dus voor wanneer het drukker is op kantoor. Maar je maakt toch best voldoende tijd vrij om de posts in te plannen. Je moet nog steeds goede copy en visuals creëren, en je moet opletten dat je niet 'spammerig' overkomt.

Regelmatig posten is een must en dezelfde post verschillende keren op een dag posten (met aangepaste copy) is ook zeker geen probleem. Maar plan niet elke vijf minuten een post in. Dat komt erg robotachtig en onpersoonlijk over.

Wij gebruiken Loomly maar andere veelgebruikte social mediamanagement-tools zijn bijvoorbeeld Buffer en Hootsuite.

Steeds een gevuld plan met inspiratietools.

De eerste keer een contentplan invullen, gaat meestal erg vlot. Je nieuwe strategie zit nog fris in je hoofd en je zit boordevol ideeën en thema's om content rond te creëren.

Maar na verloop van tijd heb je vaak minder inspiratie om je contentplan gevuld te houden. Je wil voorkomen dat je in herhaling valt dus ben je op zoek naar nieuwe onderwerpen of vernieuwende ideeën. Maar waar vind je die?

Als je dat gebrek aan inspiratie niet oplost, zal je contentplan een stille dood sterven. Gelukkig bestaan ook daar verschillende tools voor. De volgende tools gebruiken wij regelmatig, niet alleen om ons eigen contentplan te vullen maar ook voor dat van klanten.

Feedly

Feedly is een tool die alle artikels van blogs die jij wil volgen verzamelt in een overzichtelijke feed. Met deze tool is het dus niet meer nodig om elke dag verschillende blogs te raadplegen.

Maar je kan ook een keyword alert ingeven. Dan verzamelt Feedly alle content die dat zoekwoord bevat. Maak feeds aan voor zoekwoorden die er voor jouw bedrijf toe doen en je krijgt elke dag een mooi overzicht van wat er speelt omtrent dat thema.

Quora

Quora is een website waar iedereen vragen kan stellen en beantwoorden. De vragen worden in verschillende categorieën verdeeld, waardoor je heel snel de vragen uit jouw sector kan terugvinden.

Maar ook hier kan je gewoon zoekwoorden ingeven waarna je een hele reeks relevante vragen zal zien. Analyseer waarover de meeste vragen gaan en je hebt weer een nieuw onderwerp of een nieuwe invalshoek om content over te creëren.

Buzzsumo

Met tools zoals Buzzsumo kan je heel snel opzoeken wat de meest trending of gedeelde artikels zijn rond een bepaald zoekwoord. Maar je kan ook zoeken naar invloedrijke influencers in jouw sector. Het grote nadeel aan deze tool is dat je erg beperkt bent in de gratis versie. Je kan maar een aantal opzoekingen doen in een sessie, en je krijgt ook maar een beperkt aantal resultaten te zien.

Hoewel je dus niet veel informatie krijgt, kan je ook hier weer snel zien wat een populair onderwerp is in jouw sector. Bepaal of jij er op jouw eigen manier iets over kan zeggen en hop, je hebt weer inspiratie om je contentplan aan te vullen.

Bekijk je contentplan met een kritisch oog.

Als je ondanks deze tips en tools nog steeds moeite hebt om je contentplan bij te houden, dan moet je je plan nog eens tegen het licht houden. Ga na of het echt nodig is om zo frequent te posten, of om op elk kanaal aanwezig te zijn. Het is beter om minder maar consistent te publiceren dan een week erg veel te posten om dan een lange periode niets van je te laten horen.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij je contentplan? Praat een keertje met één van onze copywriters en contentstrategen. Zij weten van aanpakken.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact