Verleid zoekmachines met slimme content.

Door Stefanie Van Ov... - 09.12.2016.
Webpagina Google onder een loep
Artikel

Wie gevonden wil worden op het wereldwijde web, moet er iets voor overhebben. Een eerste stap is zoekmachines verleiden met slimme content, ook wel zoekmachineoptimalisatie of SEO genoemd.

Zoekmachines spelen hard to get.

In hun beginjaren waren zoekmachines makkelijk te verleiden. Wilde je dat je website bovenaan in de ranking kwam te staan? Dan volstond het om veelgebruikte zoekwoorden belachelijk veel in je copy te laten voorkomen.

Vandaag gaat het verleidingsspel er iets ingewikkelder aan toe. Wil je nu aan de top van de zoekresultaten komen, dan heb je een heel arsenaal aan versiertrucs nodig. Google, bijvoorbeeld, analyseert meer dan 300 elementen om de plaats van je website te bepalen

Voor SEO telt vooral het innerlijke.

Vanaf nu dus geen oppervlakkige relaties meer. De inhoud van je website, dat is wat telt. Google en andere zoekmachines meten nu of een pagina wel voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Ze begrijpen ook steeds meer synoniemen.

Waar we vroeger onze pijlen richtten op zoekmachines, moeten we nu vooral de bezoeker raken met doelgerichte content.
Mathys Heytens

Vertel niet te veel maar zeker niet te weinig.

Een goede verleider weet dat hij net genoeg moet vertellen, zonder te vervelen. Daarom bevat de tekst op je webpagina's best minimum 300 woorden. In een ideale wereld zijn dat er zelfs 500 of meer. Vervolgens kies je op basis van de inhoud van je pagina een aantal relevante zoektermen.

Die primaire zoekwoorden laat je in je tekst voorkomen, maar als je ze te veel herhaalt, kom je al snel wanhopig over. Een goede vuistregel is 2 tot 3 keer per 300 woorden.

Maak indruk met opmaak.

SEO draait niet alleen om de inhoud, ook de opmaak van je tekst is van belang om bezoekers en zoekmachines te verleiden. Wanneer je je tekst opdeelt in logische 'blokken' kunnen je lezer en Google snel scannen welke content op je pagina staat.

Verwerk de belangrijkste informatie, inclusief primaire zoekwoorden, in de eerste alinea.
Mathys Heytens

Gebruik de juiste HTML-tags voor titels en tussentitels om je tekst in te delen. Benadruk belangrijke of interessante (zoek)woorden in het vet of cursief. Op die manier weten zoekmachines welke woorden speciale aandacht verdienen.

Weet op wie je indruk wil maken.

Voor je begint te schrijven, moet je heel duidelijk weten wie je doelpubliek is. Op basis van interviews en gebruikersgedrag kom je te weten welke waarden je als organisatie wil uitdragen en welke behoeftes je publiek heeft.

Eens je dat weet, kan je alle belangrijke SEO-pijlers in je contentstrategie integreren. Zo ontstaat er niet alleen inhoud op maat van je gebruiker, maar verleid je ook de verschillende zoekmachines met slimme content.

Begin vandaag nog met jouw verleidingsdans.

Lukt het maar 'zo, zo' met je SEO? Punt begrijpt de verleidingsdans met zoekmachines als geen ander en helpt jouw SEO zou naar een hoger niveau.

Dit artikel gaat over: 
SEO

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact