Waarom je tijdens webdesign echte content moet gebruiken.

Door Stijn van Osch - 25.02.2015.
Grafzerk met opschrift 'R.I.P. Lorem Ipsum'
Artikel

Waar begin je mee als je een nieuwe website bouwt? Met het design van je pagina's? Of met de content die ze gaat vullen?

De beste manier om te werk te gaan, is om je content en lay-out naar elkaar toe te ontwikkelen. Zo vermijd je vreemde en moeilijke paginalay-outs en kan je flexibele templates op echte inhoud enten. Ontwijk vervelende dummyteksten en placeholders.

Design en content, hand in hand.

De content en het design van je website kunnen dus het best samen groeien. Stem je design af op je content en je content op je design. De eenvoudigste manier om dat te doen, is door te werken met bestaande content.

Zorg ervoor dat je design op je content is afgestemd en je content op je design.
Stijn Van Osch

Probeer dit eens uit: print je content uit, snij 'm in blokken en begin ermee te puzzelen. Door je content telkens weer door elkaar te gooien, leer je hoe je design met die content moet omgaan en ontdek je welke contenttypes en -formats je nodig hebt om je website er te laten uitspringen.

Wat als je nog geen content hebt? Leen dan vergelijkbare content van andere sites en pas die in je wireframes en prototypes in.

Een flexibele lay-out bereidt je voor op de toekomst.

Het lijkt evident, maar designs zijn nog al te vaak te rigide. Kies voor een adaptive of responsive design. Zo komt je content gracieuzer voor de dag en gaat je ontwerp langer mee.

Wil je echt scoren met je (re)design? Zorg er dan voor dat je lay-outs, je tekstcontainers en je navigatie ook na de designfase flexibel blijven. Je weet namelijk niet hoe lang je design dienst zal doen.

Stel dat het ontwerp van je site de komende tien jaren gebruikt zal worden. Is het daar dan op voorbereid? Zullen de noden van het bedrijf over enkele jaren nog dezelfde zijn? Is wat je nu wil publiceren over enkele jaren nog hetzelfde?

Als het ontwerp van je site de komende tien jaren gebruikt zal worden, is het daar dan op voorbereid?
Stijn Van Osch

Mocht je content doorheen de jaren veranderen, dan is je lay-out daar best op voorbereid. Van schermresoluties tot contenttypes en ideeën: je zal alles in overweging moeten nemen, zelfs al is het nu nog niet relevant. Die ene template die je blijkbaar te veel hebt, kan er over enkele jaren voor zorgen dat je geen kostelijk redesign aan je broek hebt.

Denk niet enkel na over je website.

Is je website de enige plek waar je content beschikbaar is? Vast niet. Zorg ervoor dat je voorbereid bent om je content te sharen en te embedden op andere plekken. Wordt je content door een app opgepikt, dan wil je toch dat die er onberispelijk uitziet, niet?

Wees altijd voorbereid op meer. Hoe meer limieten je inbouwt, hoe sneller je ertegenaan botst.
Stijn Van Osch

Wees altijd voorbereid op meer. Hoe meer limieten je inbouwt, hoe sneller je ertegenaan botst. Zorg ervoor dat de lengte van je tekstvelden niet beperkt is, dat opsommingen altijd langer kunnen en je font altijd net dat tikkeltje groter. En vooral: dat er in je navigatie altijd ruimte is voor een extra item.

Vergis je niet: testen met echte content is een noodzaak.

We kunnen het je niet vaak genoeg meegeven: test je designs uit en doe het met echte content.
Stijn Van Osch
  • Wat gebeurt er wanneer JavaScript of webfonts uitgezet wordt?
  • Hoe ziet je pagina er afgedrukt uit?
  • Wat als je pagina een extra navigatieknop krijgt?
  • Hoe ziet ze eruit op een tablet of smartphone?

We kunnen het je niet vaak genoeg meegeven: test je designs uit en doe het met echte content. Dat is de enige manier om een antwoord te vinden op al die vragen.

Zoek de grenzen van je design op. Probeer bijvoorbeeld deze dingen eens uit:

  • Maak korte titels lang en lange titels kort.
  • Vervang teksten door afbeeldingen.
  • Voeg lijstjes en grafieken toe.
  • Vertaal je pagina eens in het Duits of het Spaans.
  • Speel met advertentieformaten, video en infographics.
  • Verander de schermresolutie.

Je zal merken: niet alles is mogelijk en je zal wel degelijk op grenzen botsen. Door jezelf de juiste vragen te stellen en na te denken over wat de toekomst mogelijk brengt, ben je wel in staat om bruikbare en flexibele ontwerpen te creëren waar je nog jaren plezier aan zal hebben.

Wacht bovendien niet met testen tot het te laat is. Testen van designs doe je al in een vroeg stadium, zodat je onderweg gemakkelijk aanpassingen kan doorvoeren.

Hulp nodig met het designen van je website? Contacteer ons.

Begin te designen met echte content.

Content nodig voor je nieuwe website? Punt begrijpt hoe content en design hand in hand gaan en helpt je graag verder.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact