Waarom storytelling essentieel is voor je merk.

Door Lazlo Cootmans - 07.03.2016.
Typemachine die typt 'Once Upon A Time...'
Artikel

Een succesvolle website heeft veel gemeen met een goed draaiend café. Beide krijgen veel volk over de vloer dat geregeld terugkeert. Waar een cafébaas zijn klanten entertaint met straffe verhalen, doet een copywriter hetzelfde met meeslepende inhoud. Welkom in de wereld van storytelling.

Storytelling is uitleggen waarom je organisatie of product de moeite waard is. Wil je mensen sensibiliseren, motiveren of iets laten kopen? Brei er dan een oprecht en helder verhaal rond.

Leg uit waarom je iets doet.

In professionele communicatie is je kernboodschap essentieel, want die zegt wat je doet. Zo zegt een preiboer bijvoorbeeld: "Ik verkoop prei."

Zonder goede storytelling ben je een verkoper die gewoon zijn waar wil slijten aan potentiële klanten.
Niels Braeken

Met storytelling leg je uit waarom je iets doet. Diezelfde preiboer: "Door mijn obsessie voor gezondheid en een eindeloos respect voor Moeder Natuur, ben ik biologische prei beginnen telen."

Heb je geen positieve insteek? Een antiheld doet het even goed: "Doordat vogels mijn aardbeien steeds opaten en mijn aardappelen gegist uit de grond kwamen, is prei is de enige groente die ik nog kon verkopen. Dus dan heb ik me daarin gespecialiseerd.

Storytelling speelt in op het gemoed.

Een goed verhaal speelt in op het gemoed. Dat kan ook prima in een commerciële context. "Tot ze naar het rusthuis moest, maakte mijn grootmoeder wekelijks de lekkerste verse preipuree ter wereld. Toen ze geen prei meer kon telen, heb ik haar taak overgenomen. En dat zal ik doen tot ik zelf naar het rusthuis moet."

Met goede storytelling op je website spreek je potentiële klanten aan die trouw zullen zijn aan jouw onderneming.
Niels Braeken

Wanneer mensen mee zijn met jouw verhaal, zijn ze sterker geneigd met jou samen te werken of jouw producten te kopen.

Geef je klant meer dan alleen feiten.

Zonder goede storytelling ben je een verkoper die gewoon zijn waar wil slijten aan potentiële klanten. Met een verhaal ben je een mens van vlees en bloed. Voor die potentiële klanten is dat een wereld van verschil.

Met een wat-boodschap, bereik je de rationele, analytische kant van je klant: prei is voedsel dat een bepaalde prijs kost en dat een zekere kwaliteit moet hebben.

Trouwe klanten delen je verhaal automatisch met vrienden, familie en kennissen.
Niels Braeken

Met je verhaal spreek je ook de emotionele kant aan: preipuree is één van die typische gerechten die onze grootmoeder klaarmaakte. Deze preiboer heeft dezelfde herinneringen en doet zijn uiterste best die traditie in leven te houden.

Steek een verhaal in je content.

Door je content op je doelpubliek af te stemmen, bereik je de juiste mensen. Jouw verhaal zal niet iedereen bereiken, maar met goede storytelling op je website spreek je potentiële klanten aan die trouw zullen zijn aan jouw onderneming.

Doe aan storytelling via al jouw communicatiekanalen.
NIels Braeken

Wanneer je bezoekers zich in je boodschap herkennen, vereenzelvigen ze hun identiteit en interesses met jouw organisatie. Je schept een band met hen.

Trouwe klanten delen je verhaal automatisch met vrienden, familie en kennissen. Zij worden jouw influencers en spreiden je boodschap steeds verder.

Doe aan storytelling en geef je contentstrategie een boost.

Jouw verhaal is de ultieme basis van je organisatie en dus ook je contentstrategie. Doe aan storytelling via al jouw communicatiekanalen en je trekt automatisch het juiste publiek aan voor jouw merk.

Lukt het niet helemaal met jouw verhaal?

Wil je jouw verhaal gestructureerd en overtuigend vertellen? Punt brengt structuur en helderheid in jouw storytelling.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact