Wat is de ideale blogpostlengte?

Door Lazlo Cootmans - 12.03.2018.
de best practices voor de lengte van je blogpost
Artikel

Je hoeft niet noodzakelijk veel te vertellen om je boodschap goed over te brengen. Eén enkele zin bovenaan je homepagina zegt vaak meer over je onderneming dan tien blogposts bij elkaar. Waarom dan je tijd investeren in het schrijven van lange, uitvoerig onderbouwde teksten? We pluizen het uit!

Kort en bondig

Wanneer je online een lange tekst tegenkomt, schrikt dat vaak af. Wie niet veel tijd heeft, klikt op dat moment meteen weg. Een korte tekst is dus the way to go. Of niet?

Een korte tekst zet je bezoeker gemakkelijker aan om te lezen en verhoogt de kans dat je lezer effectief de volledige tekst doorneemt. Daarom raden de meeste ervaren bloggers je aan te mikken op teksten van ongeveer 600 woordenForbes ontdekte trouwens dat vanaf meer dan 750 woorden je lezers hun aandacht afdwaalt.

Kortere teksten betekenen wel dat je moet knippen in de inhoud die je wil overbrengen. Dit kan als gevolg hebben dat je lezer geen totaalbeeld krijgt van je onderwerp. Een tekst die niet relevant of compleet genoeg is, zal een lezer minder snel delen. Korte teksten kunnen dus een invloed hebben op je visibiliteit. Er wordt ook minder snel gelinkt naar korte teksten omdat andere sites dat vaak niet de moeite vinden.

Korte posts werken voornamelijk wanneer je zeer frequent nieuwe toevoegingen schrijft, je unieke onderwerpen weet aan te kaarten en je visueel ook sterk uit de hoek komt.

Een korte blogpost heeft minder ruimte voor SEO en terugkerende zoekwoorden, daardoor zal je blog waarschijnlijk dalen in de zoekresultaten. Maar als je tekst relevant genoeg is voor een specifieke zoekterm dan geven zoekmachines je nog altijd voorrang op langere maar irrelevante teksten.

Toen BuzzSumo de succesvolle korte blogposts van I Fucking Love Science analyseerde, kwamen er enkele elementen naar boven drijven die het succes van die content in de hand werkten:

  • De posts beperken zich tot maximaal één gericht topic.
  • De inhoud is sterk gelinkt aan foto's en/ of video's bij de tekst.
  • De focus ligt niet op relevantie, maar op hoe cool en deelbaar een onderwerp is.
  • De klemtoon ligt op entertainende stukken en interessante content.

Een korte tekst is ideaal om lezers op je website te krijgen, maar voorzie voldoende mogelijkheden om als bezoeker verder je website uit te diepen. Vermijd een hoge bounce rate door links te leggen naar andere hapklare blogposts en relevante pagina's op je webstek.

Lang en vol meerwaarde

Medium ontdekte dat de vaakst gelezen teksten op het populaire longreadsplatform ongeveer zeven minuten leestijd vragen. Dat zijn artikels van 1400 tot 1600 woorden, allesbehalve kort dus. Ook Google blijkt een voorkeur te hebben voor langere teksten. Onderzoek van SerpIQ toonde aan dat de hoogste resultaten de langste teksten waren.

Lange teksten bieden een hele hoop voordelen: Je hebt meer ruimte om je SEO strategie uit te werken en langere artikels worden sneller gedeeld via sociale media of op andere sites.

Langs de andere kant zijn langere blogposts een grotere tijdsinvestering om te schrijven. Althans zo lijkt het toch maar dat is niet helemaal waar. Er kruipt misschien meer tijd in de productie van één lange post, maar je moet op korte tijd minder schrijven om relevant te blijven.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal los kan gaan met je tekst. Ondanks de lengte van je tekst, wil je lezer nog steeds het gevoel krijgen dat dit een vlotte leessessie wordt. Vermijd dus moeilijke woorden en overbodige zinnen.

Moet ik nu lange of korte teksten schrijven?

De lengte van je blogpost bepalen is geen exacte wetenschap. Beide tekstsoorten hebben duidelijk hun voor- en nadelen. Een ideale lengte bestaat niet. Toch zijn er enkele zaken die je kunnen helpen in je keuze.

Wat is je doel?

Vaak kan je de lengte van je blogpost, bij benadering, op voorhand bepalen afhankelijk van het doel van de post.

Als je bijvoorbeeld iets wil verkopen, wil je je klant niet lastigvallen met een ellenlange uitleg. Je wil hem zo snel mogelijk tot actie laten overgaan. Maar wanneer je iemand wil overtuigen of van gedachte wil laten veranderen, dan heb je goed onderbouwde argumenten nodig. Een langere blogpost zal hier niet misstaan.

Wie is je publiek?

Houd altijd rekening met het publiek waar je voor schrijft. Dat is nog belangrijker dan het doel dat je wil bereiken. Welke voorkennis hebben ze over het onderwerp dat je behandelt? Komen ze naar je blog om lange teksten te lezen of zijn ze alleen op zoek naar snelle antwoorden?

Heb je een luchtige blog gericht op jonge kinderen dan houd je je tekst best kort en simpel. Schrijf je voor een blog gericht op kennisdeling, dan kan je allicht meer uitgebreid schrijven.

Conclusie.

Content is geen one-size-fits-all verhaal. Bovendien lezen mensen gemiddeld slechts 20-28% van een tekst, ongeacht de lengte ervan. Belangrijker dan de lengte van je blogpost is dus de structuur van je tekst. Zorg met tussentitels en een duidelijke structuur dat je lezer ook door te scannen, weet waar je tekst over gaat.

Schrijf wat je wil vertellen maar ook niet meer dan dat. Wanneer je lezer merkt dat je uit je nek kletst, zal hij afhaken. Experimenteer met verschillende lengtes en kijk naar de interactie van je bezoekers met je content. Zo vind je de lengte die bij jouw blog past.

Heb je hulp nodig bij je blog, of weet je niet hoe te beginnen?

Bij Punt staan we je met raad en daad bij, van de bedenking van het concept tot en met de publicatie en alles daartussen!

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact