Wie schrijft je content: een journalist of een copywriter?

Door Stijn van Osch - 22.02.2016.
Een man met pen en papier en een man met een laptop
Artikel

Flair-hoofdredacteur Frederik De Swaef ontketende een kleine storm onder journalisten toen hij in Canvas-programma Terzake stelde hij dat "journalisten ook voor adverteerders kunnen schrijven." Het onderscheid tussen journalistiek en advertentie moet wel altijd duidelijk blijven, stelde hij, maar het kwaad was geschied. Moet jij een journalist of een copywriter inschakelen voor jouw content? We leggen de verschillen tussen beide even onder de loep.

Het is een teken van de digitale tijd: content is king en brands verspreiden hun verhaal op verschillende manieren via uiteenlopende kanalen. Plots is de eens zo heilige verzuiling tussen business en redactie niet meer zo heilig.

Wie vertelt je merkverhaal het beste?

Want wie huur je in om je merkverhaal - je content - vorm te geven? De journalist is waarschijnlijk een betere researcher en interviewer. De copywriter speelt als uitstekende psycholoog dan weer beter in op de behoeften van jouw doelpubliek.

Een journalist focust zich op het bouwen van zijn verhaal.
Stijn Van Osch

Journalisten en copywriters hebben veel overeenkomsten: storytelling, uitstekende schrijfskills en taalvaardigheid zitten bij beide in de genen. Toch zijn er een hoop verschillen.

Een journalist vertelt een verhaal, een copywriter verkoopt het.

Een journalist is geen copywriter.

Een journalist gaat er prat op de betere researcher en interviewer te zijn. Zijn focus ligt niet puur op het schrijven, maar op het bouwen van zijn verhaal. Hij steekt veel meer energie in het researchen van de feiten en het zoeken naar de juiste invalshoek.

Een copywriter is geen journalist.

Een copywriter focust zich op het schrijven zelf. Hij wil de lezer overtuigen. Daarvoor speelt hij met bewoordingen en omschrijvingen. Hij goochelt met calls-to-action en is een kameleon op vlak van schrijfstijl en tone of voice.

Eigen insteek versus de opdrachtgevers insteek.

De journalist spreekt vanuit zijn eigen stem, de copywriter spreekt de taal van zijn opdrachtgever.

Een copywriter goochelt met calls-to-action.
Stijn Van Osch

Een copywriter moet de boodschap van zijn opdrachtgever verkocht krijgen bij een specifiek doelpubliek. Hij moet weten wat er in de hoofden van zijn lezers speelt. Zijn psychologische skills worden getriggerd om een overtuigende en inspirerende tekst, in welke vorm ook, te schrijven.

Journalist en copywriter, niet zwart en wit.

De realiteit is natuurlijk niet zo zwart-wit als ze hier wordt voorgesteld. Een copywriter kan best wel kritisch zijn en is vaak een uitstekende researcher. Een journalist is natuurlijk ook creatief genoeg om de toon van zijn tekst aan te passen.

Merken worden uitgevers.

In de digitale wereld van vandaag gedragen merken zich steeds vaker als uitgevers. Ze zijn niet meer louter adverteerders. Sterke merken publiceren steeds meer content over zichzelf en hun commerciële activiteiten om nieuwe klanten te overtuigen.

Brand publishing is meer dan verhalen vertellen.
Stijn Van Osch

Content van bedrijven is zo divers van aard dat het onderscheid tussen redactie en business vervaagt. Op die manier verdwijnt ook de scheidingslijn tussen journalist en copywriter. In een ideale wereld kunnen beide aan de slag voor dezelfde opdrachtgever.

Bedrijven hebben beide nodig.

Om hun verhaal op een kwalitatieve en geloofwaardige manier te vertellen, hebben bedrijven beide profielen nodig. Zowel iemand die een topic tot op de bodem kan uitspitten om er een informatief rapport rond te schrijven, als iemand die in een handomdraai de juiste call-to-action kan neerpennen om content op te laten brengen.

Een copywriter kan best wel kritisch zijn en is vaak een uitstekende researcher.
Stijn Van Osch

Brand publishing is meer dan verhalen vertellen, maar mag ook niet zomaar gezien worden als het verzamelen van leads. Meer dan ooit moet er een balans komen tussen sales en betrouwbaarheid.

Wie huur je nu het beste in?

Het antwoord op onze vraag uit de tweede paragraaf - Wie huur je in om je merkverhaal vorm te geven? - is dus niet zo eenduidig. Je hebt de skills van beiden nodig om een uitgebalanceerd verhaal neer te zetten.

Wat wel vaststaat: schrijftalenten die het beste van de twee werelden combineren, hebben een belangrijk streepje voor in de digitale contentwereld van vandaag.

Journalist of copywriter nodig?

Zoek je een veelzijdige contentpartner om jouw verhaal te vertellen? Zoek niet verder, Punt versmelt de journalist met de copywriter in een getalenteerd team van contentmakers.

Tijd om werk te maken van je digitale content? Laat ons helpen!

Klaar om de content van jouw bedrijf onder de loep te nemen? Wil je meer informatie, of heb je interesse in onze diensten? Dan staan we voor je klaar. Laat hieronder van je horen, dan kijken we samen hoe we elkaar kunnen helpen.

Contact