Zo maak je online teksten toegankelijk.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) - 14.09.2017.
Scanner met letters en leestekens erboven
Artikel

Iedereen gaat er van uit dat online teksten niet gelezen worden. Waarom zou je er dan je tijd en energie in steken? Wel, wat als wij je vertellen dat mensen wél met plezier een lange online tekst lezen? Lees maar even mee ...

Menig geslepen digitale marketeer elimineert vandaag de dag zo veel mogelijk tekst. "Mensen scannen alleen nog maar", hoor je dan.

Klopt, maar slechts gedeeltelijk. Voor je een artikel in een magazine leest, bekijk je het eerst. Wie een boek leest, bladert erdoor om te kijken hoeveel pagina's het volgende hoofdstuk telt. Op dezelfde manier bekijk je als online bezoeker ook hoeveel leeswerk je voor de boeg hebt.

Eerst scannen, dan schrijven.

Zorg ervoor dat je schrijfstijl hand in hand gaat met het scangedrag van je bezoeker. Veel woorden bij elkaar schrikken af en daarom kan een lezer zich maar moeilijk concentreren op grote blokken tekst.

Bovendien is een oplichtend beeldscherm veel vermoeiender voor je ogen dan een blad papier, en dus vraagt het meer van je om je lang te concentreren.

Wie een boek leest, bladert erdoor om te kijken hoeveel pagina's het volgende hoofdstuk telt.
Lazlo Cootmans

Geef je lezer dus de kans niet om moe te worden. Geef hem het gevoel dat hij door je tekst vliegt.

Met enkele eenvoudige trucjes kan je veel bereiken:

  • Gebruik actieve werkwoorden.
  • Maak je tekst kort en helder. Kom meteen tot de kern van de zaak.
  • Schrijf korte alinea's met duidelijke tussentitels.
  • Voeg betekenisvolle afbeeldingen toe.
  • Gebruik duidelijke en overzichtelijke opsommingen.

Wat wil je met je tekst bereiken?

Denk na voor je begint te schrijven. Wat voor type pagina ga je schrijven? Wie gaat je tekst lezen? Wat wil je met je tekst bereiken? Waarvoor zal hij gebruikt worden?

Productpagina's.

Schrijf je een productpagina van een tv of een keukenrobot, dan kan je ervan uitgaan dat je lezer informatie zoekt. Hij wil die zo snel mogelijk en zonder veel zoeken vinden.

Focus op korte, duidelijke teksten en heldere titels, en toon je product met duidelijke afbeeldingen.

Longreads en blogberichten.

Schrijf je een blogbericht over de impact van het M-decreet op ons onderwijs of een longread over de toekomst van het onderwijs in Vlaanderen in het algemeen, dan is meer tekst zeker nodig.

Zorg er dan wel voor dat je je tekst op de juiste manier structureert: plak niet alles in een stream of consciousness aan elkaar, maar geef je betoog ruimte en orde. Zo krijgt je lezer dat ook.

Zorg voor ademruimte.

Met korte alinea's zorg je voor ademruimte. Veel kleine paragrafen lezen vlotter dan één lange. Doorbreek je tekst daarom geregeld met een korte tussentitel. Gebruik ook afbeeldingen en uitvergrote citaten, want die geven je lezer het gevoel dat hij niet te veel in één keer moet lezen.

Plak niet alles in een stream of consciousness aan elkaar.
Lazlo Cootmans

Pas wanneer je bezoeker een reden vindt om verder te lezen, scrolt hij om de pagina verder te verkennen. Grijp hem met een concrete titel meteen bij het nekvel. Kom meteen terzake. Focus je op sleutelwoorden die relevant zijn voor jouw lezer. (Hoe je dat doet, toonden we je al eerder in ons artikel over content persona's.)

Speel in op het gevoel.

Zodra je de aandacht van je lezer hebt, moet je er alles aan doen om die te houden. Je hebt een aantal concrete verwachtingen geschept. Nu moet je je lezer een sterk geschreven tekst voorschotelen waarin hij vindt wat hij zoekt.

Dat doe je niet enkel met de juiste sleutelwoorden. Dat doe je ook door in te spelen op zijn gevoel. Door de woorden te gebruiken die jouw lezer wil zien.

Focus je dus niet op het onnodig elimineren van tekst.
Lazlo Cootmans

Zorg ervoor dat je lezer zich kan vereenzelvigen met wat je schrijft, dat hij door je woorden geraakt wordt op een manier die hij zelf niet verwacht had. De kans is groot dat je boodschap veel beter blijft hangen. En je lezer ook.

Maak je content hapklaar.

De kunst is om veel te vertellen met weinig woorden. Heldere taal, daar komt het op neer.

Vermijd omslachtige zinsconstructies. Durf schrappen, en denk na over je woordkeuze en zinsconstructies. Voor je 't weet, leest je content als een trein. Hoe sneller je lezer door je woordconstructies geraakt, hoe meer hij zal lezen.

Durf schrappen.
Lazlo Cootmans

Hulp nodig bij het schrappen? Lees dan ook even onze tips in het artikel 'Schrap wat niet past'.

Mensen lezen wél graag online.

Dus: lezen mensen niet graag online content? Natuurlijk wel. Ze lezen die gewoon op een andere manier. Een geïnteresseerde bezoeker scant eerst wat hij gaat lezen en oordeelt dan pas of hij eraan begint. En dat doet hij enkel wanneer het zijn kostbare tijd waard is.

Focus je dus niet op het onnodig elimineren van tekst, maar presenteer je verhaal op een overzichtelijke, hapklare manier.

Maak jouw webteksten hapklaar.

Wil je dat jouw teksten hapklaar zijn voor jouw websitebezoeker? Neem snel contact op met Punt, we helpen je graag verder!

Punt gaat voort onder Radikal

Samen staan we klaar om websites, campagnes, nieuwsbrieven en ander moois te creëren waarbij technologie, strategie, design en content hand in hand gaan.

Contacteer ons